본 연구는 2009 개정 교육과정에 따른 중학교 음악교과서에 수록된 해금 관련 내용들을 고찰해 보는데에 그 목적이 있다. 연구 범위는 2013년부터 사용하고 있는 2009 개정 교육과정에 따른 중학교 음악교과서 총 17종이며, 연구 내용과 방법은 우선, 음악과 교육과정의 해금 관련 내용들을 살펴보고, 두 번째는 음악교과서의 해금 내용 수록 현황을 점검하며, 세 번째는 해금과 관련된 지도내용들을 교육과정에서 제시하고 있는 표현, 감상, 생활화의 내용 영역별로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 해금에 대한 내용을 수록하고 있는 출판사는 총 17종 가운데 세곳을 제외한 14종의 음악교과서에서 해금과 관련된 내용이 수록되어 있었다. 특히 표현, 감상, 생활화의 영역 중에서 감상 영역이 가장 많은 비중을 차지하였고, 다음은 표현 영역이었으며, 생활화 영역에서는 직접적으로 해금과 관련해 다루어진 내용이 없는 것으로 나타났다. 둘째, 음악교과서에서 제시된 해금 관련 학습활동을 보면, 대부분 해금이 포함된 악기 편성을 알아보는 활동과 음악을 들으며 악기 음색을 구별하는 활동을 가장 많이 다루고 있다. 이러한 활동을 하기 위한 관련 제재곡으로는 정악에서는 수제천과 가곡을 가장 많이 다루고 있고, 민속악에서는 시나위와 산조, 창작국악곡에서는 이성천 작곡의 ‘청소년을 위한 국악관현악 입문’ 등으로 나타났다. 셋째, 해금의 영역별 지도내용은 표현 영역에서는 주로 노래 부르기와 악기 연주하기 활동이 제시되었는데, 특히 가곡과 관련한 노래 부르기 활동에서 가곡 연주에 해금이 편성되는지를 알아보는 활동이 주를 이루고 있으며, 악기 연주하기 활동으로 해금이 제시된 음악교과서에서는 가장 기본적인 해금 운지법에 대한 설명이 없어 현실적으로 수업이 가능할지 우려된다. 또한, 감상 영역에서는 주로 악곡의 특징과 국악사와 관련해 해금의 내용이 기술되어 있지만, 대부분 간단한 악보 소개와 더불어 음악을 감상하는 단순 활동이 많았으며, 국악사에 있어서는 고려 시대에 등장한 해금을 소개하는 내용이 매우 간단히 제시되어 있었다. 이상으로 현대에 들어 해금이 학교 교육과정에서 다양한 학습내용과 학습활동 등으로 활용되고 있는 것을 연구 결과를 통해 알 수 있다.
The study aims to examine the content related to haegeum -a traditional Korean string instrument- in secondary school music textbooks based on the 2009 revised curriculum. With 17 music textbooks for secondary school corresponding to the 2009 revision that have been in use since 2013, the study reviewed the content on haegeum, examined the inclusion of the haegeum-related content, and then analyzed instructional content regarding haegeum by content section (expression, appreciation, and practice in daily life) presented in the curriculum. The results of the study are as follows. First, the content on haegeum was contained in 14 among 17 music textbooks from different publishing companies. In particular, the appreciation was the largest part in the related content, followed by the expression section, and the practice in daily life section was not directly related to the content on haegeum. Second, as a result of examination of haegeum-related activities suggested in the textbooks, it is found that the most frequent activities were recognizing the instrumental organization that includes haegeum, and distinguishing the tones of the instrument while listening to music. As related musical pieces, Sujecheon and Gagok were used most frequently in court music, Sinawi and Sanjo in folk music, and "Introduction of Korean Traditional Music Orchestra for Young Persons" by Seong-cheon Lee in creative Korean traditional music. Third, as for instructional content of haegeum by each section, singing and playing musical instruments were mainly presented in the expression section, and in particular, the activity of singing Gagok-related songs consisted largely of identifying whether haegeum is included in playing Gagok. Since music textbooks proposing haegeum for an activity of “playing an instrument” didn’t include any basic explanation on haegeum fingering, there is a concern about applying it to actual classes. In addition, although the appreciation section described haegeum associated with the characteristics of musical pieces and the history of Korean classical music, it mainly contained simple activities of appreciating musical pieces with a brief introduction. Regarding the history of Korean classical music, a very brief introduction was provided on haegeum that first appeared in the Koryo Dynasty. As a result, haegeum was found to be used in varied learning content and activities in the school curriculum.