철도교량의 경우 열차가 고속으로 통행하게 되면서 진동과 처짐이 발생한다. 이때의 진동과 처짐으로 인해 열차 안의 사람들이 느끼는 승차감이나 열차의 주행안전성을 평가하는 것은 매우 중요하다. 본 논문에서는 경부선의 교량에서 계측한 처짐과 가속도 데이터를 통하여 설계기준상의 승차감, 주행안전성의 제한 값과 비교하여 실제 교량에서의 값이 기준 값을 만족하는지 확인하였다. 또한 구조해석 프로그램으로 모델링 하여 그 결과값을 비교하였다.
In case of railway bridges, the vibration and deflection are caused due to the train passing at high speed. It is important to evaluate that passenger comfort and train riding safety. This paper analyzes the deflection and acceleration data from test data measured at a bridges in Seoul-Pusan high speed railroad line. The results are compared with the design criteria and analysis values.