문명사적 입장에서 본다면 현재의 일본사회는 脫亞入美에 의한 미국문명의 만연에 대응할 수 있는 새로운 민족적 정체성 확립을 요구받는 상황에 놓여 있고 최근 주변국들의 우려를 자아내고 있는 일본사회의 우경화는 美化에 대한 반동적 국수주의의 발현으로 파악할 수 있다. 이런 의미에서 볼 때 지금 문제시되고 있는 일본사회의 우경화는 일본인들이 자신의 정체성을 확립하고자 하는 반동적 움직임이며 역사교과서 왜곡은 그 일환으로 표면화 한 하나의 사건에 지나지 않는다. 따라서 이번 역사교과서 왜곡 파동의 본질을 정확히 파악하기 위해서는 최근 들어 일본이 급격히 우경화하고 있는 배경을 일본사회의 내재적 논리에 입각하여 거시적 안목에서 이해할 필요가 있다. 본고에서는 이러한 인식에 입각하여 한국관계를 포함한 일본의 역사교과서 왜곡문제를 탈근대화(=탈구미화) 시대를 맞이한 일본인들의 자기 정체성 추구운동이란 측면에 초점을 맞추어 분석하고자 한다. 그리고 주요 왜곡 내용에 대해서는 이번 파동의 중심에 놓여 있는 ``쓰쿠루카이``가 저술한 「新しぃ歷史敎科書」(扶桑社, 2001)의 市販本에 나타난 주요 한국관련 기술을 중심으로 검토하기로 한다.
Since the Meiji Restoration, Japan remodeled its nation into a modern state by adopting and absorbing European culture under the catch phrase of "Bring Europe In and Move Asia Out." From a long term perspective, this scramble of history textbook is, differently from those precedents, the movement to find Japanese national identity in an environment hard to find the clear object of a model. From the perspective of cultural history, the Japanese current society needs to establish its new national identity to counter the ever expanding American civilization. The conservative direction that Japanese society has been taking is understood as manifestation of its chauvinistic nationalism. Considering this, problematic Japanese bent toward the rightest direction is its efforts to establish its identity and Japanese distortion of history textbook should be understood in this context. Therefore, to understand correctly the nature of textbook distortion, we should grasp the background of Japanese sudden change to the right from the overall perspectives within. This article tries to analyze the issue of Japanese textbook distortion including its relation with Korea focusing that it is Japanese efforts to find their own identity in the period of post-Westernization. About the contents of distortion, it examines important descriptions related to Korea in the New History Textbook (Hushosya, 2001) written by TSUKURUKAI, which is the main book rasised this issue.