현재 트렌드로 대두되고 있는 뉴실버 세대는 기존의 중·장년층과는 달리 고학력이며 경제적 여유가 있고, 제3의 인생으로 계속적인 사회참여나 경제적인 활동 및 자아실현을 추구하며, 높은 구매력과 자립적 가치관을 가진 핵심 소비자 계층으로 현대 사회의 각 계층에 큰 영향력을 행사하고 있다. 또한 이들은 자신의 나이보다 젊어 보이기 위해 노력하고 젊은이처럼 행동하고 싶어 하는 연소화(down-again)욕구를 충족시키고자 하는 특성을 지니며, 이러한 특성은 중년층을 대상으로 한 패션, 미용, 건강, 외모 관련 산업의 전망을 밝게 하고 있다. 이에 본 연구에서는 새로운 소비층으로 떠오르며 패션 마켓의 활성화를 가져올 수 있는 뉴실버 세대 패션 브랜드에 관한 연구를 통해 뉴실버 세대를 중심으로 하는 패션업계 및 학계에 디자인 관련 기초자료를 제공하고자 한다. 연구방법 및 범위로는 다음과 같다. 선행 연구, 통계청 보도자료, 인터넷 자료 등을 통해 문헌 연구를 실시하여 사회적 변화에 따라 나타난 신조어인 ``뉴실버 세대``의 개념을 정립하고, 뉴실버 세대 패션 산업의 현황과 전망을 고찰하였으며 설문 조사 연구, 시장 조사 연구를 통해 브랜드 선정 및 선정된 브랜드의 디자인에 대한 분석을 실시하였다. 설문 대상은 뉴실버 세대로 인지하고 있는 여성 300인을 대상으로 하였으며 패션에 대한 접근성을 높이기 위해 서울, 경기, 대전, 광주, 부산 등 대도시 여성으로 한정하였다. 또한 구체적인 브랜드의 선정 및 이들이 추구하는 브랜드의 이상도를 파악하기 위해 포커스 그룹 인터뷰를 실시하였다. 상위의 과정을 통해 선정된 브랜드를 중심으로 디자인 분석을 실시하여 패션 디자인 요소별 결과를 도출하였다. 분석 방법은 본사 및 매장 방문을 통해 디자이너 및 MD, VIP 소비자를 대상으로 전문가 인터뷰, 사진자료 분석법이 사용되었다. 이상의 과정을 토대로 진행된 연구결과는 다음과 같다. 뉴실버 세대는 기존 세대와는 달리 패션 연출에 대해 긍정적으로 생각하는 세대로, 현재 내셔널 브랜드에 대해 불만족을 표출하고 있었으며 이들의 니즈를 반영한 새로운 브랜드가 런칭 되기를 고대하고 있었다. 뉴실버 세대의 대표 브랜드인 쉐르치는 실질적인 구매가 이루어지고 있는 브랜드이나, 이들의 심미적 관점에 기준하였을 때 새로운 디자인의 요구가 나타남을 확인할 수 있었다.
New silver generation which appeared as a current trend is different from the existing generations such as high education and purchasing power. They are a main consume population with continuous social participation, their independent own faith. This generation`s traits influences on other generation of the current society. Also, they make an effort to looks younger and have the down-again tendency to do their behavior like young generation. These traits show bright prospect of related industries for middle-aged, such as fashion, beauty, health and appearance. This study tries to provide fashion brands of new silver generation which will invigorate fashion market as a new consume population, and can provide basic materials targeting new silver generation for a fashion industry and academic world. The methods and the range of this study are as in the following. The concept of ``New silver generation``, which is new words came from the social change, is established and the status of New silver generation`s fashion industry deeply is studied by document study using previous studies, the report from 통계청, some information through internet. Also, the survey and market research of this study are able to select the brands and analysis the designs of the selected brands. The participants of the survey are focused on 300 females realizing themselves as New silver generation and living in metropolitan area, such as Seoul, Kyeong-gi province, Dae-jeon, Kwang-ju, Bu-san in order to enhance fashion accessibility. Moreover, FGI was implemented to select a concrete brand and to grasp what is an ideal brand for them. The results of the design analysis for each element are drawn with focusing the selected brands through the higher level procedure. The methods of the analysis are consisted of an analysis of an image and an expert interview through a visit in stores and head quarters with designers, MD, and VIP customers. The results of this study based on these procedures are as in the following. Different from existing generations, new silver generation realize fashion and coordination in positive way. They are dissatisfied with national brand and looking forward to launching new brand reflecting their needs. SHWAEREUCHEE, the representative of new silver generation, practically has sold until now. However, this study can check that new fashion designs are needed according to their aesthetic point of view.