본 연구의 목적은 청소년의 동조성, 물질주의, 과시소비성향, 브랜드 선호도가 청소년 소비자의 패션 명품복제품 구매태도에 미치는 영향을 조사하는 것이다. 본 연구의 연구방법은 설문지법을 사용하였으며, 연구범위로는 명품 복제품의 개념 및 복제품 관련 이론적 고찰을 토대로 설정된 연구문제들을 실증적으로 분석하는 것이 포함된다. 서울, 수도권 지역에 위치하고 있는 인문계, 실업계 고등학교에 재학 중인 남·여학생 550명을 대상으로 설문조사를 하였으며 총 536부를 최종으로 분석 자료로 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS win 15. 0 프로그램을 사용하여 기술통계, 독립 표본 t검증(independent sample t-test), 일원변량분석(One-way ANOVA), 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년의 명품 복제품 구매 실태를 조사한 결과 전체 응답자 536명 중 25. 7%(138명)이 명품 복제품을 구매한 경험이 있는 것으로 나타났고 가장 선호하는 명품 브랜드는 샤넬이었다. 가장 많이 구입한 명품 복제품 품목으로는 가방, 품목별 명품브랜드 구입현황으로는 가방류는 루이비통, 의류는 빈폴, 신발류는 페라가모, 액세서리는 샤넬, 안경류는 에스까다, 기타로는 구찌 시계가 가장 많이 나타났다. 둘째, 동조성, 물질주의, 과시소비성향, 브랜드 선호도 중 어떤 요인이 가장 크게 영향을 미치는지 조사한 결과 복제품 구매태도에 가장 큰 영향을 미치는 것은 동조성으로 나타났으며 그 다음이 물질주의인 것으로 나타났다. 동조성, 물질주의 3요인(소유추구형, 물질추구형, 행복추구형), 과시소비성향 3요인(유명상품선호,모조유명상품선호, 타인인정지향), 브랜드 선호도 2요인(유명브랜드선호, 브랜드 복제품 선호)의 하위변인 중 복제품 구매태도에 가장 큰 영향을 미치는 것은 물질주의의 행복추구형으로 나타났으며 그 다음이 브랜드 선호도의 브랜드복제품 선호, 동조성, 과시소비성향의 모조유명상품선호, 물질주의의 물질추구형 순으로 나타났다. 이와 같이 청소년들의 동조성, 물질주의, 과시소비성향, 브랜드선호도는 복제품 구매태도에 영향을 미치는 중요한 요인으로 작용할 수 있음을 시사하고 있다. 본 연구의 결과를 토대로 한 연구의 시사점을 청소년들의 명품 복제품 구매를 자제하는 방향에 대해 시사점을제시하고자 한다.
The objective of this research is to identify the influence of teenager`s conformity, materialism, conspicuous consumption propensity, and brand preference on teenagers` purchase propensity of luxury fashionable counterfeits. For research method of this study, survey method was used, using the questionnaire. As main scopes of this study included literature review of luxury counterfeits and testing analysis about research questions. For respondents, 536 male and female high-school students from both academic and vocational fields in Seoul were used for final data analysis. The collected data were analyzed by using SPSS win 15.0 program, using descriptive statistics, independent Sample T-test, one-way ANOVA, cross-tab, and/or multiple regression analysis. The results of analysis are as follows: First, 138 out of total 536 subjects (25.7%) replied they have an experience of purchasing luxury counterfeits and Chanel is chosen as their favorite brand. The most purchased type of counterfeit was handbag and Louis Vuitton brand was the most favored brand in this category. Second, after researching which factor out of conformity, materialism, conspicuous consumption, and brand preference has the greatest influence on propensity to purchase counterfeit products, conformity was found to be number one cause and materialism as the second. Out of conformity, three sub-types of materialism, three sub-types of conspicuous consumption, and two sub-types of brand preference, what has the greatest influence on the propensity to purchase counterfeit products was happiness-pursuer of materialism category and preference for brand counterfeits,conformity, preference for brand counterfeits of conspicuous consumption category, material-pursuer of materialism category, each taking next place in this order. Based on our research data, we would like to implicate the way to discourage purchase of luxury counterfeit products and suggest alternatives to achieve this goal from marketer`s perspective, consumer`s perspective, educational perspective, and policy perspective.