본 연구의 목적은 천연염색 패션제품의 구매경험 유무에 따른 구매자와 비구매자의 소비자 특성과 천연염색 제품의 소비행동의 차이를 밝히는 것이다. 연구 내용은 서론, 이론적 배경, 연구방법, 연구 결과, 결론으로 구성되었다. 측정도구로는 설문지를 이용하였으며, 여기에는 천연염색 패션제품의 구매경험, 구매실태(품목, 염재, 브랜드, 정보원), 천연염색 패션 제품에 대한 지각된 위험, 지각된 혜택, 속성 중요도, 천연염색 대표지역과 염재 인지도, 인구통계적 특성 등을 측정하기 위한 문항들이 포함되어 있다. 자료 수집을 위해 성인여성을 전국적으로 편의표집하였으며, 593부의 설문지를 최종 분석 자료로 사용하였다. 통계적 분석을 위해 SPSS 18. 0을 이용해 빈도분석, 요인 분석, 신뢰도 검증, t 검증, χ2 검증 등을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 먼저 소비자 집단을 천연염색 패션제품 구매경험의 유무에 따라 구매자 집단(42. 3%)과 비구매자 집단(57. 7%)으로 구분하였다. 구매자/비구매자 집단은 인구통계적 특성에서 유의한 차이가 있었다. 천연염색 패션제품의 구매자 집단은 비구매자 집단에 비해 소득과 교육수준, 연령대가 높고, 기혼자, 전업주부가 많았다. 둘째, 구매자는 비구매자에 비해 천연염색 제품에 대해 혜택지각이 높고 위험지각은 낮았다. 지각된 혜택에서는 자기표현, 자연미, 가치성, 기능성 혜택에서 구매자 집단이 더 높았고, 지각된 위험에서는 비구매자 집단이 유행·심미성, 사회·심리성 위험 지각이 더 높았다. 천연염색 패션제품의 속성 중에서 디자인은 비구매자가 더 중요시 하였으며, 염색견뢰도와 건강기능성, 친환경성은 구매자가 더 중요시하였다.
The purpose of this study is to investigate the consumption behavior according to the purchase experience of natural dyeing fashion products. The contents of this study are composed of introduction, theoretical background, method, result and conclusion. Survey was conducted for data collection. The measuring instruments of the survey were the questions to investigate purchase experience, purchase conditions(item, dye, brand, information source, store), perceived risk, perceived benefit, important attribute and awareness of representative district and dye with natural dyeing fashion products, and demographics. The subjects were total of 593 Korean female adults throughout the country by convenience sampling. Frequency analysis, factor analysis, t-test, χ2 test and Cronbach`s α were conducted to analyze the data. The findings are as follows; First, two groups were identified: the purchaser(42.3%) and non purchaser(57.7%) according to the purchase experience of natural dyeing fashion product. There were significant differences between two groups in demographic characteristics. Consumers with relatively high education and income levels and in an older age and married group have more purchase experience of natural dyeing fashion product. Second, there were significant differences between two groups in consumption behaviors of natural dyeing fashion products. The purchaser group perceived the benefits(self-expression, natural beauty, value, functioning) and importance of attribute(design) higher than the non purchaser group. The non purchaser group perceived risks(fashion·aesthetics, psychosocial characteristic) and importance of attributes(color fastness, health functioning, environment friendliness) higher than the purchaser group.