박물관·미술관은 문화의 핵심코드로서 국가경쟁력이며, 차세대 성장 엔진의 한 요소이다. 본 연구는 문화산업인 박물관·미술관의 기능적 역할 증대에 따른 문화상품 활성화를 위한 브랜드 전략 방안을 수립하는데 있다. 따라서 문화상품 브랜드 강화를 통한 단계적인 수익모델 및 경영환경 개선연구를 목표로 진행하였다. 문헌자료와 현장조사를 통해 SWOT, GAP분석 등을 시행하였고, 다복합적 문화상품의 특성을 파악하여 Agenda를 도출하여 박물관·미술관 문화상품 브랜드 모델(MBM)을 제안하였다. 본 연구에서 제안된 MBM(Museums Brand Model)은 공동브랜드, 공동유통홍보시스템, 공동품질인증제 등 OSMU, Archive, Storytelling이 서로 상관관계로 연결된 구조를 가지고 있다. 세부 Agenda로 첫째, 박물관·미술관 문화상품 공동브랜드 개발, 둘째, 품질 향상을 위한 공동품질인증제, 셋째, 공동유통 및 홍보 확충(스마트폰 앱 개발, 전자카타로그 등), 넷째, 작품 개발 및 관리를 위한 아카이브 및 문화상품 개발시스템 구축, 다섯째, 명품 마케팅, 여섯째 스토리텔링을 기반으로 한 모듈별 OSMU 활용 등을 제안하였다. 본 연구에서 제시된 브랜드모델을 통해서 박물관·미술관 문화상품에 대한 성장동력 발굴과 전시와 교육의 관람객 증대와 프로모션의 확장이 될 것이며, 브랜드 이미지 강화에도 큰 도움이 될 것으로 기대한다.
Museums and art museums are the core code of the culture and may be a factor of new growth engine of next generation. In this study, I proceeded the research by setting a step-by-step revenue model through the enhanced brand of cultural products and the research hypotheses to improve business environment as the strategic plan for the activation of cultural products due to increased functional role of the museum and art museum, which is cultural industry. Also I carried out SWOT, GAP analysis, etc., and focused on proposing Agenda by identifying the characteristics of multi-complex cultural products. Thus, I proposed the model for branding cultural products in museums and art museums through the literatures, field research, and surveys. The MBM(Museums Brand Model) proposed in this study has the structure in which largely 3 axis of co-branding, co-PR and co-distribution system, co-quality certification, etc. are connected to the 3-axis of OSMU, Archive, Storytelling with correlation. I proposed as detailed Agendas: first, co-brand development of cultural products of the museums and art museums, second, the joint certification system to improve the quality, third, co-distribution and promoting expansion plan (Smartphone app development and e-catalogs, etc.), fourth, building archive for the efficient development and management of work and the development of the system for the cultural products development, fifth, luxury marketing, and sixth, the approach directions of OSMU for each module based on storytelling. Through the results of this study it is expected to excavate the driving force of growth for cultural tourism products of museums and art museums by the presented demonstration models, to increase the spectators of the exhibition and education, to expand promotion of them, and to greatly contribute to enhancing the brand image.