본 연구에서는 인터넷 패션 쇼핑몰에서의 마케팅자극과 충동구매에 관해서 알아보고자 하였다. 자료 수집은 서울, 경기, 광주, 대구, 경남 지역에 거주하는 301명의 여성을 대상으로 2012년 3월에 실시되었다. 본 연구의 분석방법으로는 빈도분석, F검증, t검증, Duncan검증, 요인분석, Cronbach`s α계수, 상관분석, 회귀분석이 사용되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 마케팅자극 요인은 제품속성, 가격다양성, 쇼핑환경, 구매편의성, 가격경제성의 4개 차원으로 구성되었다. 충동구매 요인은 계획·회상, 유행지향, 순수의 3개 차원으로 구성되었다. 인터넷 패션 쇼핑몰에서의 마케팅자극과 충동구매는 조사대상자의 일반적 특성에 따라 차이를 나타내었다. 인터넷 패션 쇼핑몰에서의 충동구매는 마케팅자극과 상관관계를 나타내었다. 인터넷 패션 쇼핑몰에서의 충동구매는 마케팅자극에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 인터넷 패션 산업을 위한 마케팅 기획 시 유용한 자료가 될 수 있을 것으로 기대한다.
The purpose of this study was to investigate marketing stimulation and impulsive buying in internet fashion shopping mall. The data were collected from 301 women living in Seoul, Gyeonggi, Gwangju, Daegu, and Gyeongnam province in March, 2012. Statistical methods including frequency, F-test, Duncan test, factor analysis, Cronbach`s α, correlation coefficient, and multiple regression were used for this study. The results of this study were as follows.: The marketing stimulation were composed of five factors, ``product attribute``, ``price variability``, ``shopping environment``, ‘ease of purchase``, and ``price economy``. The impulsive buying were composed of three factors, ‘planned· retrospective``, ``fashion-oriented``, and ``pure``. The marketing stimulation and impulsive buying according to study participants` general characteristic showed a difference in internet fashion shopping mall. The marketing stimulation resulted in a correlation with study participants` impulsive buying in internet fashion shopping mall. The marketing stimulation had a influence on study participants` impulsive buying in internet fashion shopping mall. The study results are highly expected to be used as useful sources in marketing plans for internet fashion industries.