최근 주 5일 근무, 웰빙, 건강에 대한 관심이 높아지면서 아웃도어, 스포츠 브랜드의 수와 매출이 증가하고 있다. 국내 스포츠 브랜드 마켓 매출은 2010년 3조 3600억원에서 2011년 3조 9300억원으로 17% 증가하였으며, 2012년에는 4조 3000억원으로 9.4% 신장하였다1). 급격히 늘어나는 스포츠 브랜드에 대한 소비자의 브랜드 인지도를 분석하고, 브랜드의 마케팅전략 수립과 동시에 스포츠 제품에 대한 제품속성 평가를 통해 소비자가 중요하게 생각하는 평가 요인을 파악하여, 경쟁이 심화된 스포츠 시장에서 타 브랜드와 차별화 된 상품을 소비자에게 제공하는 것이 중요하다. 따라서 본 연구는 K-BPI 측정도구를 사용하여 브랜드 인지도를 비교 분석하고 스포츠 제품구매 시 중요하게 고려되는 제품속성 평가를 조사하여 스포츠브랜드의 전략방안을 제안하는 것을 연구의 목적으로 한다. 연구방법은 설문지법을 활용하였으며, 설문조사는 서울 및 수도권에 거주하는 20대 남녀대학생 200명을 대상으로 한국능률협회의 K-BPI 인지 측정 모델을 사용하여 브랜드의 인지도를 측정하고 제품 속성 평가요인에 대한 분석으로 진행되어졌다. 본 연구의 범위와 내용에는 설문에 사용될 국내 스포츠 브랜드를 선정하고 논문, 관련서적 및 참고문헌의 선행연구를 통해 K-BPI 인지측정 모델, 제품 평가속성에 대한 고찰과 설문지를 통한 분석 및 마케팅, 제품 개발에 관련한 제언이 포함되어진다. 본 연구의 결과, K-BPI를 사용한 브랜드 인지측정 순위는 나이키, 아디다스, 뉴발란스, 데상트, 이엑스알, 프로스펙스, 르까프, 르꼬끄, 리복 순으로 K-BPI 측정값은 각각 98.9, 86.7, 73.5, 73.0, 59.1, 53.4, 49.0, 48.2,45.9로 나타났다. 인지도, 이용도, 선호도 각 분야에서 나이키, 아디다스, 뉴발란스가 조사한 9개 브랜드 중 가장 높게 평가 받았다. 제품속성 평가와 관련하여서는 스포츠 브랜드의 경우, 제품의 디자인 및 색상, 가격, 품질, 브랜드, 소재,기능성, 유행, 용도, 매장의 접근성 등이 중요한 요소로 나타났다. 스포츠 브랜드의 매출 증가 및 리딩 브랜드로 자리 잡기 위해서는 무엇보다 브랜드 인지도, 선호도를 높일 수 있는 마케팅 전략과 소비자가 스포츠 제품 구입 시 중요하게 생각하는 디자인 및 색상, 품질, 가격, 브랜드, 소재 등을 고려한 제품 개발 전략이 요구된다.
The recent increase in interest in well-being and health with the implementation of the five-work day system has resulted in rising numbers and sales of outdoor and sport brands. In South Korea, sport brands recorded sales of 3.36 trillion won in 2010, 3.93 trillion won in 2011, a 17% increase from the previous year, and 4.30 trillion won in 2012, a 9.4% increase from the previous year. It is important to set brand marketing strategies through consumers`` recognition of sport brands that are rapidly increasing and provide consumers with products differentiated from other brands in the fiercely competitive sports market by evaluating the attributes of sport products and identifying the evaluation factors valued by consumers. This study set out to compare and analyze brand recognition with K-BPI and assess product attributes that consumers considered to be important when purchasing a sport product, thus proposing marketing strategies and plans for sports brands. The study employed a questionnaire as a methodology. A survey was taken on brand recognition among 200 male and female college students in their twenties in Seoul and its metropolitan area by using the K-BPI recognition measurement model of Korea Management Association. Also analyzed in the study were the evaluation factors of product attributes. The scope and research of the study include the selection of domestic sport brands to be used in the survey, the K-BPI recognition measurement model through the preliminary research of papers, concerned books, references, analysis and marketing through the consideration of product evaluation attributes and questionnaires, and proposals for product development. As a result, the brand recognition order based on K-BPI was Nike, Adidas, New balance, Descent, EXR, Pro-Specs, Lecaf, Le coq and Reebok in a descending order. Their K-BPI measurement was 98.9, 86.7, 73.5, 73.0, 59.1, 53.4, 49.0, 48.2, and 45.9, respectively. Of the nine brands examined in the study, Nike, Adidas, and Puma scored the highest points in recognition, usage, and preference. As for the assessment of product attributes, the important elements for sport brands were product design and color, price, quality, brand, material, functionality, vogue, purpose, and store accessibility. It is required to devise and implement marketing strategies to increase brand recognition and preference and come up with product development strategies to consider design and color, quality, price, brand, and material that consumers place importance on when purchasing a sport product so that a sport brand can increase its sales and establish itself as a leading brand.