앱 광고는 휴대성과 이동성의 특징이 있으며, 그 중브랜드 앱 광고는 기업의 주요 광고 홍보수단으로서 중요하다. 경쟁 속에서 자사의 브랜드 앱 광고를 소비자들에게 지속적으로 접촉시키기 위해서는 효과성 있는 앱 광고의 개발이 필요하다. 본 연구는 치열한 금융 브랜드 앱 시장의 경쟁 속에서 기업의 이미지와 기업의 정보를 효과성 있게 전달하고 매출로 연결 될수 있도록 하기 위함이 목적이다. 본 연구는 선행 연구된 논문과, 표본조사, 관련기관의 연구 보고서 자료 등을 토대로 하여 연구의 이론적배경과 분석의 틀을 제시하였다. 그 결과 앱 광고의 효과성에 영향을 미치는 요인은 ‘커뮤니티’, ‘콘텐츠’, ‘흥미성’, ‘특이성’, ‘사용성’, ‘심미성’으로 종합하였다. 연구의 범위는 전체 브랜드 앱의 30%를 차지하는금융권 브랜드 앱으로 제한하고, 은행사 22개의 앱 광고, 카드사 20개의 앱 광고, 보험사 14개의 앱 광고로총, 56개의 브랜드 앱 광고를 무작위로 선정하여 분석하였다. 분석의 틀을 브랜드 앱 광고 사례에 대입한 결과.금융 브랜드 앱 광고는 대표 앱과 세부기능 앱으로 분류 할 수 있었으며, 대표앱은 콘텐츠와 사용성 중심, 한정된 커뮤니티, 브랜드 고유의 특색이 없는 콘텐츠와 인지성을 부여할 수 있는 요소가 부재한 것으로 나타났다. 세부기능 앱은 콘텐츠의 내용이 특화되어 있으나 각각의 브랜드만의 특징을 표현하고 있지는 않는 것으로 나타났다. 흥미성이 나타난 브랜드 앱 광고는 주로 위치기반을 증강현실을 통한 것이 대부분이었으며, 엔터테인먼트 요소나 체험 요소가 적은 것으로 나타났다. 따라서, 브랜드만의 특이성이 강하게 부여될 수 있도록 브랜드의 특징이 드러나는 앱 광고의 개발이 필요하며, 그것을 느낄 수 있도록 다양한 체험과 흥미요소를 추가하는 것이 필요하다. 또한, 개인과 개인과의 커뮤니티기능 추가가 필요하며 보다 세분화된 타겟 맞춤 기능을 제공하여 고객접근도를 높이고 단순 정보전달 차원을 넘어서 컨셉에 맞는 기능과 재미요소, 커뮤니케이션이 필요하다.
Application advertising is characterized by portability and mobility. Out of it, the application advertising of brand is important as a major means of advertisement and publicity in a company. To allow the brand APP advertising of own company to continuously get in touch with consumers amidst the competition, there is a need to develop the effective application advertising. This study is intended to ensure that the object is connected to sales in the fierce competition in the financial brand app market This study is based on previous research papers, sample surveys, research reports. and proposed a framework of theoretical background and analysis of the study. As a result, the factors of influencing the effectiveness of application advertising were synthesized as ‘community,’ ‘contents,’ ‘interest,’ ‘particularity,’ ‘usability’ and ‘aesthetics.’ The scope of the study was limited to the financial sector apps, accounting for 30% of all brand app. Bank Corporation 22 apps, credit card companies 20 apps, insurance companies 14 apps. In total, 56 brand apps were selected at random and analyzed app advertising. As a result of substituting this for a brand APP advertising case of financial world, the financially brand APP advertising needs to be able to be strongly given particularity only in brand and to be added diverse experience and interest elements in order to be available for feeling it. The application with the detailed function is specialized the contents, but was indicated not to express a characteristic peculiar to each brand. The brand APP advertising, which was shown the interest, had the mainstream as what is through the location-based augmented reality. It was indicated to be small in entertainment element or experience element. Accordingly, the development in APP advertising, which is revealed a feature of brand, is necessary so that the peculiarity to brand can be given strongly. There is a need to add diverse experiences and interest elements in order to feel it. Also, there is a need of adding the function of man-to-man community, of increasing the customer approach level by offering the more segmented target-customized function, and of the functional & funny element and the communication suitable for a concept.