메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최병진 (서울여자대학교)
저널정보
미술사연구회 미술사연구 미술사연구 제29호
발행연도
2015.12
수록면
317 - 340 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Bronzino’s Saint Bartholomew, discovered at 1812 from Vincenzo Camuccini and recently cleaned and consolidated at 1985 by Anthony Pontabry, exemplify the significance of anatomy and its relation to historical criticism which have belonged to Bronzino’s close circle of literary friends like Giorgio Vasari and Benedetto Varchi in Florence in relation with the reformation of the Accademia del Disegno at 1563.
This research paper combines several levels of speculation and historiography and discusses that the Saint Bartholomew is not only based on the preexisting model of religious painting, but on the anatomical knowledge in this period. The anatomical knowledge of the XVI century has influenced the pictorial representation fo martyrs during this period and not only the way in which bodies were depicted but also the conception of the visual narrative. This painting produced within the richly layered culture of sixteenth-century dynamic critical points of view about the Florentine Mannerism from artistic schools of Italy.

목차

I. 머리말
II. <성 안드레아>와 <성 바르톨로메오>의 재발견
III. 브론치노에 대한 당대 비평과 피렌체 매너리즘 유파의 해부학
IV. 브론치노와 아카데미아 델 디세뇨의 개혁
V. ‘예술적 해부학’과 유파 간 논쟁
VI. 맺음말
참고문헌

참고문헌 (25)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-650-002331238