메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김윤신 (인천대학교)
저널정보
사단법인 한국언어학회 언어학 언어학 제74호
발행연도
2016.4
수록면
25 - 50 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to examine survey the Korean grammar education contents, ‘the nature and the functions of language’ in terms of linguistics, to find out the problems and to suggest the linguistically-appropriate contents for ‘the nature and the functions of language.’ Through examining the curriculums of Korean and the Korean textbooks linguistically and considering the teachers’ understanding on this contents, my suggestions are as follows: (i) the Korean grammar education contents should have the arbitrariness instead of the duality of linguistic sign, (ii) the creativity should be described only in the level of words and sentences, (iii) the functions of language should have just one item, the referential function or the informative function, because these two items mean the same function, (iv) the functions of language was weakened in the 2015 curriculum of Korean but it should be improved in the curriculum of Korean, (v) ‘the nature and the functions of language’ should be related to other contents of the Korean grammar education because they are the foundations of the Korean grammar education.

목차

1. 서론
2. 국어과 교육과정에 나타난 ‘언어의 본질과 기능’
3. 국어 교과서에 나타난 ‘언어의 본질과 기능’
4. 교육 내용으로서의 ‘언어의 본질과 기능’에 대한 교사의 인식 양상
5. 결론: 언어학적 타당성을 갖는 교육 내용으로서 ‘언어의 본질과 기능’에 대한 제안
참고문헌
Abstract

참고문헌 (52)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-710-002843005