ICT 패다임의 발전과 3D 산업의 활성화로 인한 실감체험에 대한 소비자의 요구와 수요 증가에 비해 실감 미디어에서의 새로운 가치 경험에 대한 디자인 연구는 아직 미비한 실정이다. 본 연구는 경험 디자인의 방법론으로써 실감 미디어에서의 경험 가치를 측정하기 위한 프레임워크를 제안하기 위해 연구되어졌다. 연구방법과 범위에 있어서는 문헌조사를 통해 실감미디어 산업 동향과 특성, 경험 디자인의 개념적 변화를 파악하고, 선행연구를 통해 경험의 차원과 측정 방법을 고찰하였다. 이를 통해 실감 미디어의 특성을 반영한 경험 측정을 위한 프레임워크를 제안하였다. 본 연구는 문헌조사를 통해 실감 미디어의 특성으로 다감각, 실재감, 개인화, 상호작용, 이동성을 파악하였고, 사용자 경험 디자인의 패러다임에서 가치 경험요소로서, 이성적 인지요소(Cognitive)와 감성적 가치요소(Emotion), 기능적 체험요소(Physical)의 총 아홉 가지 가치 수준을 도출하였다. 선행연구의 경험 차원에 대한 고찰을 통해 가치판단을 위한 내재적-외재적 기인점을 도출하고, 총체적 체험을 위한 감각, 감성, 인지, 행동, 관계, 습관의 여섯 가지 경험요소를 도출하였다. 또한 디자인 개발 관점에서의 경험 측정범위와 조사 목적에 따른 접근 방식 및 방법론을 분류하였다. 본 연구는 실감 미디어의 특성과 사용자 경험 차원에서 도출한 핵심속성을 삼차원 매트릭스에 적용하여, 실감 미디어에서의 경험 측정을 위한 프레임워크를 제안하였다. 이는 실감형 가치 경험에 대한 측정 도구를 찾는 경우 구체적으로 접근할 수 있도록 총 세 단계로 이루어져 있다. 측정도구의 속성에 관련된 첫 번째 차원, 실감 미디어에의 가치 경험에 관련된 두 번째 차원, 경험차원 순으로 총 세 단계로 흐름이 구성되어 있다. 본 연구의 경험측정 프레임워크를 통해 실감 미디어 분야에의 새로운 가치 경험을 도출해내는 데에 기여되기를 기대해본다.
The consumer demand has been increased to realize experience because ICT paradigm has been developed and 3D industry was the rising popularity. But research on the design for experience is not sufficient yet in the realistic media. The purpose of this study is designed the framework which is part of the methodology of the design for experience. This framework is made for measuring experience in the realistic media. Methods are as follows: The first is a literature study. We will investigate industry trends and characteristics of realistic media and then, understand the change in experience paradigms. The second is the previous study. We will consider the user experience level and the measurement experience. Through this we would suggest framework reflecting the characteristics of the realistic media to measure experience. Through a literature search, this study was identified the characteristics that is multi-sensory, presence sense, personalization, interaction and mobility. And this study has derived the value level in the paradigm of user experience design as a value-based experience factors. These are rational cognitive, emotional value and physical experience factors, total 9. In addition, the results of previous research would obtain a measure of the fundamental cause which is the standard of value judgment in the experience level. And the 6 total experience was extract elements which were senses, emotional, cognitive, behavioral, relationship, unconscious habits. And it investigates the scope, purpose and methodology of measuring experience. In general terms, the design developed in view. This study proposed a framework by utilizing a three-dimensional matrix for realistic experience from measurements of the media. The framework consists of a total of three steps. The first dimension is related to the properties of measurement tools. The second dimension is related to the value-based experience in the realistic media. The third is the experience level. This paper proposes a framework. Through this research, if you need to find an experienced measurement tools to design for realistic media, hoping to help to find a value based on the experience of Tangible concrete and effective.