이 연구는 대학생의 조직생활에 필요한 역량을 측정할 수 있는 검사를 개발하여 타당화하는 데 목적이 있다. 이를 위해 조직에서 요구하는 심리사회적 역량에 대한 개방형 설문지를 제작하여 교수 50명, 대학생 466명을 대상으로 조사를 실시하였다. 선행연구, 기업체의 인재상 및 개방형 설문조사 결과를 바탕으로 문항을 개발한 후 전문가에 의한 내용 타당도를 확인하였다. 총 333개의 예비문항을 만들고 문항내용의 수정과정을 거쳐 예비검사를 실시하였으며 예비검사의 분석을 통해 241문항을 확정하였다. 본 검사 대상자 중 2,266명의 자료를 근거로 하여 신뢰도를 살펴보고, 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시하였다. 분석결과 시민윤리, 규정준수, 친화력, 영향력, 성취지향, 인내심, 전문가교류, 트렌드이해, 자기관리, 조직이해, 학습태도, 지적개방성, 기획력, 변화지향태도, 변화추진태도, 창의적태도, 위기대응,협상력, 글로벌능력, 글로벌마인드 등 20개 하위척도가 최종적으로 선정되었다. 내적 합치도는 .66∼.91로 나타나 신뢰로운 검사임이 확인되었고, 탐색적 요인분석을 통해 4요인이 추출되었으며, 탐색적 요인분석 결과를 바탕으로 연구모형을 만들어 확인적 요인분석을 실시하였다. 수정지수를 참조하여 3개 척도의 오차 요인 간 상관을 허용하여 연구모형을 수정하였으며, 수정된 연구모형은 양호한 적합도를 보였다. 학업태도 검사와 글로벌마인드 역량검사의 척도 중 본 검사에서 개발한 척도와 유사한 척도들이 높은 상관을 보이고 있어 공인타당도가 입증되었다. 본 연구에서 개발된 조직생활 성공역량 검사는 대학생들이 검사 결과를 바탕으로 현재 자신의 역량 수준을 확인하고 필요한 역량을 강화 하도록 지원할 수 있으며, 역량 강화 프로그램의 효과 검증을 위한 도구로 활용이 가능하다.
The purpose of the present study was development and validate a test to diagnose necessary psycho-social competences for successful school life and coming occupation of college students. Psycho-social competences is named organizational competence and a group of components of organizational competence were identified based on the previous studies regarding competency, corporate talent and the content of the open-ended questionnaire.Total 333 preliminary items were made up based on the components of organizational competence. Of them, 92 items were excluded after taking mean, standard deviation, correlations among items, and correlations between items and total scores into consideration. Thus the final test consisted of twenty factors and 241 items. As results, the factor analysis results identified twenty factors, namely citizenship, rule observance, friendship, influence, achievement intention, endurance, interchange with professional, trend comprehension, self management, comprehension about organization, learning attitude, intellectual openness, planning, change-oriented attitude, change-promoting attitude, creative attitude, coping with crisis, negotiating power, global ability, global mind. Cronbach`s α figures as internal consistency, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, correlation analysis. Cronbach`s α figures was .66∼.91, reliability was good. As a result of exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis of scales, 4 factors were confirmed as the most appropriate model. Also to see whether the developed successful competence test of organizational life for college students could be generalized carried out concurrent validity test. Based on the test results, the significance of the study was discussed.