메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
임영언 (전남대학교) Ajay K. Dubey (Jawaharlal Nehru University)
저널정보
한국일본문화학회 일본문화학보 日本文化學報 第68輯
발행연도
2016.2
수록면
383 - 403 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to analyse about school"s establishment background and school typology, operation process of abroad dwelling Japanese"s educational policy, Japanese dwelling Nikkeijin"s educational policy, Korean dwelling Japanese"s educational policy etc.
The findings of this study are as follows: First, Japanese government"s overseas educational facility is recognized School Education Law observance, Japanese domestic educational method observance and course of study preservation on condition. Second, Japanese School"s type has Japanese group or Japanese business operations school, and there is school which Japanese domestic corporation establishes etc. Third, Educational policy of Japanese foreigners regards as temporary resident and stick to assimilationism. But it is showing social integration movement to secure public education by the latest Japanese society member. Fourth, Nikkeijin School pattern of Japanese domestic was classified by three pattern that it is experience of teacher, Japanese enterpriser, establishment of Brazil school law.
In conclusion, the findings of the study suggest that Diaspora school pattern was decided in relation with group"s strategy, relationship of mother country government, private purpose etc.

목차

1. 연구목적
2. 일본인학교 설립 배경과 유형
3. 일본인의 해외이주와 재외방인 교육시설 설립
4. 일본 귀환 일계브라질 학교와 한국 일본인학교 운영사례
5.결론 및 시사점
参考文献
要旨

참고문헌 (42)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-913-001154779