본 연구의 목적은 유아의 수학적 사고력을 증진시키는데 필요한 유아교사의 교수능력을 향상시킬 수 있는 교사교육 프로그램 모형을 개발하는데 있다. 이를 위해 본 연구는 준비단계, 분석단계, 구성단계의 3단계를 거쳐 진행되었다. 먼저, 준비단계에서는 관련 문헌들을 고찰하고, 분석단계에서는 유아교사의 수학교육에 대한 신념, 수학적 사고력에 대한 인식 및 유아수학교육의 현황을 조사하였다. 구성단계에서는 준비단계와 분석단계에서 얻은 결과와 시사점을 토대로 프로그램 모형 초안을 구성한 후, 이를 2인의 전문가로부터 자문을 얻어 최종적으로 사고력 중심 유아수학교육을 위한 교사교육 프로그램 모형을 완성하였다. 사고력 중심 유아수학교육을 위한 교사교육 프로그램의 목적은 유아교사로서 유아의 수학적 사고력을 증진시키는데 필요한 전문적인 교수 역량을 계발하는데 있다. 교육내용에는 지식, 기능, 태도의 3개 영역에 따라 총 12개 내용이 선정되었다. 본 프로그램은 3단계의 교수-학습과정에 따라 이루어지며, 수업계획안과 모의수업 녹화 자료를 교수-학습자료로 활용하고, 강의하기, 토의하기, 공유하기, 모의 수업하기, 반성적 사고하기의 교수전략을 적용하도록 구성되어 있다. 본 프로그램을 위한 평가는 프로그램의 적용 효과를 검증하기 위한 것으로 질적인 평가와 양적인 평가를 모두 실시하도록 되어 있다.
The purpose of this study is to develop a model of a teachers` professional development program that, ultimately, will enhance young children`s mathematical thinking ability. The study is carried out in three steps: preparation, analysis, and development. The program`s goal is to expand preschool teachers` professional capability for developing young children`s mathematical thinking ability. The program`s 12 contents are selected according to three aspects: knowledge, skill, and attitude. The three-fold teaching-learning method of this program consists of the teaching-learning process, teaching-learning materials, and teaching strategy. The teaching-learning process is divided into three steps: looking into math activities, seeking ways for improving mathematical thinking, and applying and assessing math activities focused on mathematical thinking. The materials are mathematics lesson plans for young children and video files of teachers` simulated instructions. Finally, the teaching strategies comprise lectures, discussions, sharing ideas, simulating instructions, and reflective thinking. The evaluation of this program is implemented by quantitative and qualitative methods.