본 연구는 만 2~5세 유아를 둔 부모 667명을 대상으로 질문지를 이용하여 유아의 놀이유형별 부모의 놀이참여 수준을 아버지와 어머니, 유아의 성별·연령별로 분석하였다· 이를 통해 가정에서 부모가 자녀의 놀이에 어떻게 참여하고 있는지를 조사하여 놀이참여의 중요성과 놀이유형별 상호작용의 필요성을 인식하는 계기로 삼고자 하였다· 본 연구의 결과는 다음과 같다· 첫째, 유아의 구성놀이, 교수놀이, 게임, 역할놀이, 기능놀이에서 아버지와 어머니의 놀이참여 수준은 통계적으로 의미있는 차이가 있었지만, 신체놀이에서는 차이가 없었다· 둘째, 유아의 성별에 따른 부모의 놀이참여 수준은 통계적으로 유의미한 차이가 없었다· 셋째, 유아의 연령에 따른 부모의 놀이참여 수준은 구성놀이, 교수놀이, 역할놀이에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었으나 신체놀이, 게임, 기능놀이에서는 유의미한 차이가 없었다· 본 연구의 결과에 의하면 아버지는 유아의 역할놀이, 구성놀이, 교수놀이, 게임, 신체놀이 순으로 적극 참여하도록 돕고, 어머니는 유아의 구성놀이, 역할놀이, 기능놀이의 순으로 적극 참여하도록 돕는 부모교육이 필요함을 알 수 있다.
This study uses a questionnaire to analyze the participation level of 667 parents in their children’s play. The analysis takes into consideration parents’ gender, children’s gender, and children’s age. The objective is to shed light on the roles of parents’ involvement and interaction in children’s play by the different types of play. The study produced three major findings. First, the participation levels of father and mother were similar in physical play but differed significantly in children’s constructive play, instructive paly, game play, pretend play, and functional play. Second, the parents’ participation level in children’s play did not differ significantly by the children’s gender. Third, according to children’s age the parents’ participation level, while similar in physical play, game play, and functional play, differed significantly in constructive play, instructive play, and the pretend play. The findings of this study revealed that what are needed are parental education programs that encourage fathers take mor of a part in pretend play, constructive play, instructive play, game play, and physical play (by order of importance), and that encourage mothers to take more of a part in constructive play, pretend play, and functional play.