본 연구는 영아교사의 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용의 관계를 살펴보고, 놀이교수효능감의 매개효과를 알아보는 데 그 목적이 있다. 연구대상은 서울 및 경기도, 광주 및 전라도 지역에 소재한 어린이집에 근무하는 영아교사 213명이다. 연구도구로는 영아교사의 놀이신념을 살펴보기 위하여 Fogel(2003)이 제작한 PPBS(The Parent Play Belifs Scale)를 번안한 유미(2008)의 어머니 놀이신념 척도를 권혜진(2013)이 수정한 것을 사용하였다. 영아교사의 놀이교수효능감은 신은수, 유영의, 박현경(2004)이 개발한 측정 도구를 이재진(2013)이 수정ㆍ보완한 것을 사용하였고, 교사-영아 상호작용은 임옥희, 이진숙(2006)이 개발한 척도를 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영아교사의 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용의 변인들 간의 관계를 알아보기 위하여 상관관계분석을 실시한 결과, 영아교사의 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용은 모두 정적인 상관관계를 나타냈다. 둘째, 영아교사의 놀이신념과 교사-영아 상호작용의 관계에서 놀이교수효능감의 매개효과를 살펴본 결과, 교사의 놀이교수효능감은 교사-영아 상호작용의 하위요인인 경험의 다양성, 적극적 활동참여, 교사의 반응적 태도, 허용적 태도에 미치는 영향에 대하여 모두 매개변인으로서의 역할을 하였다. 본 연구를 통해 교사의 놀이신념과 교사-영아 상호작용의 관계에서 놀이교수효능감의 매개효과를 살펴봄으로써 교사가 영아와의 긍정적인 상호작용을 하는 데 놀이교수효능감이 중요한 변인임을 알 수 있다.
This study examines the relationship among infant teachers`` play beliefs, play-teaching efficacy, and teacher-infant interaction to investigate the mediating effect of play-teaching efficacy. Participants consist of 213 infant teachers working at child care centers located in Seoul and Gyeonggi, Gwangju, and Jeolla Province. As a research tool for infant teachers`` play beliefs, this study uses Fogel’s(2003) Parent Play Beliefs Scale(PPBS) translated and modified by Yu(2008) and re-modified by Gwon (2013). As a research tool for infant teachers`` play-teaching efficacy, the study uses Shin, Yu, and Park’s(2004) measurement tool, modified by Lee(2013). As a research tool for the interaction between teacher and infant, the study uses that developed by Im and Lee(2006). The results of this study are as follows. First, a correlation analysis finds a positive correlation between the infant teachers`` play beliefs, play-teaching efficacy, and teacher-infant interaction. Second, teachers’ play-teaching efficacy plays a mediating role in infant teachers`` play beliefs and teacher- infant interaction, as well as in teachers`` responsive attitude, diversity in experience, positive activity participation, and permissive attitude, which were sub-factors of teacher-infant interaction. This study also finds play-teaching efficacy plays a mediating role in teachers`` play beliefs and teacher-infant interaction. Hence, it is concluded that play-teaching efficacy is an important variable in producing positive interactions between teachers and infants.