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논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
안기정 (서울연구원) 김범식 (서울연구원)
저널정보
서울연구원 서울연구원 정책과제연구보고서 [서울연 2014-PR-40] 서울시민 승용차 소유와 이용특성 분석
발행연도
2015.5
수록면
1 - 102 (102page)

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In this study, grasping the knowledge of vehicle ownership characteristics and utilization characteristics of Seoul, it is possible to study the factors that affect passenger car ownership and use Seoul citizens. This knowledge will be used for basic data in future traffic demand management policies. For analysis of the present research, a questionnaire survey of 1000 car owners in Seoul was conducted.
As a result, it showed that the average car ownership per house is 1.21, the average number of weekday trips are 3.8, and weekend trip were revealed to be 1.7 day. Passenger car ownership and operating cost can be divided into fixed costs(depreciation cost, automobile tax, insurance) and variable costs(fuel costs, parking fees, tolls, other maintenance costs and designated driver costs). The average vehicle ownership and operation cost of the respondents were 780,000 Korean won per month(9.36 million Korean won per year).
In this study, the type of passenger car used is divided into layers, with further investigation into each individual layer. A large quantity of passenger car use layers consist of business-type, high-vehicle involved, heavy drivers, those within the age range of 20 to 40 years old, of male gender, individuals with a monthly income level of 500~700 million Korean won if married, and the number of foreign car owners using private cars which is statistically and significantly large. However, the type of passenger card used are classified according to reliance on private vehicles, personal recognition/beliefs, and weekday and weekend usage.
Based on the results of this study, the construction of alternative transfer systems, such as car-sharing, in which an individual can utilize a vehicle when needed without owning a car, punctuality of public transportation, ensuring promptness and recognition of fixed costs associated with passenger car ownership if citizens, and model change of automobile commuters through expansion of congested toll area are all being presented as policy recommendations.

목차

[표지]
[요약]
승용차 소유·이용 특성 파악해 교통수요관리정책에 활용 필요
고소득일수록 다차량, 중대형, 고가 외제차량 보유하는 경향
자영업자, 생활·레저형, 차량 고관심 계층의 자가용 의존도 높아
출퇴근시간대 이용자 교통수단 선택의 최우선 기준은 신속성
업무시설 밀집지역에 BRT 직결노선 신설로 `업무형` 수요 흡수
BRT 노선 확대로 버스 신속성 높이고 유연근무제 늘려 혼잡도 완화
승용차 의존도 높은 대형 쇼핑몰의 교통유발계수 상향화 바람직
승용차 소유하되 이용 않는 계층에 카셰어링 등 대체수단 제공
[목차]

그림
[01. 차량 소유 및 이용에 대한 연구의 필요성]
1_2014년 서울시의 승용차 등록대수는 250만 대를 초과
2_승용차 소유 및 이용에 관한 기존의 연구와 본 연구의 차별성
3_승용차 소유자 및 운행자에 대한 설문조사 실시
[02. 서울시 승용차 소유 및 이용 현황]
1_서울시 승용차는 4명당 1대, 1.7가구당 1대 보유
2_승용차 통행은 전체의 23.1%
[03. 승용차 소유 및 이용 조사]
1_서울시민 1,000명을 대상으로 조사 실시
2_승용차 보유 가구는 평균 1.2대 보유
3_주중 운행은 3.8통행, 주말 운행은 1.7통행 발생
4_승용차 소유 및 운행 비용은 월 78만 원
[04. 승용차 소유 및 이용에 영향을 미치는 요인]
1_맞춤형 정책 수립을 위한 승용차 이용 유형화
2_승용차 이용 특성에 따라 세 가지 유형으로 구분
3_운전자 잠재선호를 이용해 다섯 가지 유형으로 구분
4_주중/주말 운행패턴에 따라 네 가지 유형으로 구분
5_승용차 고이용군의 주요 특성
[05. 승용차 소유 및 이용 억제를 위한 과제]
1_승용차 저이용자를 위한 대체수단 활성화
2_대중교통의 신속성, 쾌적성 제고 필요
3_쇼핑, 관혼상제 관련 통행은 승용차 의존도가 높음
4_자영업자를 고려한 교통수요관리정책 필요
[참고문헌]
[Abstract]
[Contents]

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