본 연구의 목적은 오토캠핑장 선택속성과 기타 관련 변수들이 오토캠핑장 이용객의 행동의도에 미치는 영향요인을 분석하는 것이며, 더불어 우도비율검정을 통해 캠핑 관여도가 다른 두 집단의 형태를 비교함으로써 그들의 특성과 차이를 추정하는데 있다. 연구목적을 달성하기 위한 조사대상의 자료수집으로 2015년 5월 2일부터 5월 3일, 5월 9일부터 5월 10일까지 총 2회에 걸쳐 4일 간의 설문조사를 시행하였으며, 경기도 가평군에 소재한 자라섬 오토캠핑장에서 주말을 이용하여 여가활동을 즐기는 캠핑객들을 대상으로 20세 이상 남녀에게 총 340부의 설문지를 배포하였다. 본 연구에 대한 분석으로는 사회과학 분야에서 널리 활용되고 있는 통계 패키지인 SPSS(Statistic Package for Social Science) 18.0과 LIMDEP 8.0을 사용하였다. 먼저 표본의 캠핑활동에 대한 특성과 인구통계학적 특성을 파악하기 위하여 빈도분석을 실시하였으며, 연구과제의 검정을 위하여 각 측정문항 간에 요인분석과 신뢰도 분석을 실시하였다. 또한, 오토캠핑장 선택속성에 대한 이용객의 행동의도에 미치는 영향을 추정하기 위하여 서열 프로빗 모형(Ordered Probit Model: OPM)을 적용하여 분석에 사용하였으며, 마지막으로 관여도 측정항목을 고관여, 저관여 집단으로 나눈 후 각 집단별 오토캠핑장의 선택속성에 대한 행동의도 요인을 비교하기 위해 우도비율검정(Log-likelihood Ratio test: LR-test)을 실시하였다. 요인분석을 통해 구성된 5개의 요인은 비용, 레저시설, 이용서비스, 편의시설, 접근성 요인이라 명하였는데, 저관여 집단에 있어 오토캠핑장 이용 후 행동의도에 영향을 미치는 변수들의 영향력을 살펴보면, 비용 요인이 유의수준 1%에서 정(+)의 방향, 레저시설 요인과 편의시설 요인이 유의수준 5%에서 정(+)의 방향으로 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 반면에 고관여 집단의 경우에는 비용요인이 유의수준 1%에서 정(+)의 방향, 이용서비스 요인이 유의수준 10%에서 정(+)의 방향, 그리고 접근성 요인이 유의수준 5%에서 정(+)의 방향으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구에서는 오토캠핑장 활성화를 위한 몇 가지 의견을 제시하고자 한다.
The purpose of this study is to analyze the effect factors that the selective attribute of an auto campground and other related variances have on the behavioral intention of users. Furthermore, this study tried to assume the features and differences of two different groups whose camping participation was different from each other in comparison of the types of the two through the log-likelihood ratio test. To achieve the purpose of the study, surveys were conducted twice from May 2 to 3, 2015 and from 9 to 10, 2015 so as to collect data, targeting man and woman campers, aged 20 years and older, who were enjoying their leisure time during weekends in the auto campground of Jarasum, by distributing a total of 340 copies of a questionnaire. The analysis there of was made by using SPSS(Statistic Package for Social Science) 18.0 and LIMDEP 8.0 which are widely utilized in the field of social science. First, to grasp the features of the camping activity and the demography of the sample campers, a frequency analysis was conducted, thereby the features of the samples were grasped, and to verify the study subject, factors and reliability between the measuring questions were analyzed as well. In addition, so as to assume the effect of the selective attribute of the auto campground on the behavioral intention of campers, this study applied the OPM(Ordered Probit Model) to the analysis. Finally, the measuring items of participation were divided into two groups, a group of high participation and another group of low participation in order to compare the behavioral intention factors about the selective attribute of the auto campground by group, where in the LR-test(Log-likelihood Ratio test) was utilized. 5 factors designed for the analysis of factors were named expense, leisure facility, use service, convenience, and accessibility factor. Regarding the variances which affect the behavioral intention of campers with the use of auto campground in the group of low participation, the leisure facility and convenience factor had significant 1% toward positive(plus) direction, the expense factor significant 5% toward positive(plus) direction, respectively, while in the group of high participation, the expense factor had significant 1% toward positive(plus) direction, and accessibility factor, significant 5% toward positive(plus) direction. Based on the results, this study provide some suggestions for revitalizing auto camping.