메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
林麗江 (國立台灣師範大學  )
저널정보
미술사연구회 미술사연구 미술사연구 제31호
발행연도
2016.12
수록면
135 - 151 (17page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examines images of Nagasaki produced in early modern Japan in order to illuminate how different cultures were perceived and depicted in the area. From the early 17th century, Nagasaki was the only city in Japan to trade with foreign countries. This unusual situation makes the city an exceptional case when observing the meeting, colliding and merging of different cultures. This study focuses especially on images of the Tōjinyashiki(唐人屋敷, Chinese Quarter) and the Dejima(出島, Dutch Trading Post). Images of these two areas are among the most distinctive types of depiction of Nagasaki, as well as being symbols of Nagasaki port. Many paintings depicting these two foreign residences were produced, often in pairs, and in formats such as scroll paintings, prints and screen paintings. Through a careful reading and analysis of the Nagasaki images, this study aims to investigate the convergences and negotiations of Western civilization (represented and brought by the Dutch) and East Asian civilization (represented and conveyed by the Chinese) with local Japanese culture. It is hoped that this will further our understanding of the diverse and dynamic visual cultures produced by encounters with European and East Asian cultures in the Nagasaki area.

목차

Ⅰ. 前言
Ⅱ. 唐蘭館圖研究概述
Ⅲ. 地圖上的長崎
Ⅳ. 異國風情的背景
Ⅴ. 圖繪長崎真景?
Ⅵ. 相互的觀看
參考書目
〈Abstract〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-609-002061641