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논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김해연 (중앙대학교)
저널정보
서울대학교 언어교육원 어학연구 어학연구 제52권 제3호
발행연도
2016.12
수록면
393 - 420 (28page)

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Election is one of the most important formal decision-making processes by which a population chooses representatives in a democratic society. News articles on election often use figurative expressions in reporting election-related events. This research explores how election is viewed in media discourse and what metaphors are at work in the use of figurative expressions in terms of Metaphor Theory (MT). Examination of reports on election shows that election is viewed as waging wars, playing sports games in most cases, displaying metaphors such as ELECTION IS WAR/WAGING BATTLES and ELECTION IS PLAYING (SPORTS) GAMES, among others. This research also shows that some of the particular processes or aspects of election are mapped on prominent aspects of wars/battles, sports, games in denoting metaphorical meanings. This fact suggests that metaphors are at work for figurative meanings by matching the abstract notions in the target domains and concrete entities in the source domains. In sum, this research argues that MT is a useful tool for understanding and explaining metaphorically extended meanings of the terms of war, battles, sports, games, and so on in representing the competitive nature of election in written media discourse.

목차

1. 서론
2. 연구의 배경: 은유 이론과 선거 담화에 대한 선행 연구
3. 연구 방법: 언론담화에서 선거의 비유적 사용의 자료 수집과 분석
4. 선거의 구성 요소/과정의 제 국면(諸局面)에 나타나는 비유적 표현
5. 선거 기사에 나타난 비유적 표현에 대한 은유 이론적 분석
6. 은유 이론에서의 원천 영역과 목표 영역의 대응의 문제
7. 요약과 결론
참고문헌

참고문헌 (27)

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