대․중소기업 상생협력 촉진에 관한 법률(“상생법”)에 따르면 중소기업 적합업종이란 대․중소기업 간의 합리적 역할분담을 유도하기 위하여 중소기업의 형태로 사업을 영위하는 것이 적합한 분야(“적합업종”)로서 정부기관이 아닌 동반성장위원회(“동반위”)가 그 선정 업무를 수행한다. 중소기업 적합업종은 이해관계자간 합의도출 과정을 거쳐서 선정되고 그 이행이 강제적이지 않고 자발적이나, 합의 미도출시 또는 합의 미이행시 동반위는 상생법에 따라 중소기업청장에게, 그 결과에 따라서는 법적인 구속력이 있을 수 있는 사업조정을 신청할 수 있는 권한을 갖는다. 적합업종으로 선정된 분야에 있어서는 대기업등의 투자 및 사업활동이 사실상 제약을 받을 수 있다는 점, 적합업종 미합의 또는 합의 미이행시 사업조정절차 개시 가능성이 있다는 점 등을 감안하면, 적합업종 선정은 그 자체로서 또는 후속 사업조정절차와 함께 국제통상규범의 적용대상이 되는 조치로 평가될 여지가 있다고 판단된다.
WTO 다자무역체제하에서 비서비스업 분야에 대한 투자자유화 규범은 존재하지 않으므로 특정 제조업이 적합업종으로 선정되어 상대국 기업들의 시장진입 또는 사업 확장을 위한 투자가 제한되는 결과가 초래된다고 하더라도 GATT, TRIMs협정 등 상품무역규범이 적용되지는 않을 것으로 판단된다. 마찬가지로 한미 FTA는 제조업 등 비서비스업에 대해서는 투자개방양허를 포함하고 있지 않으므로 제조업 적합업종 선정과 관련성이 없을 것으로 판단된다. 반면 한EU FTA는 제조업 등 비서비스분야에 대해서도 투자개방약속을 포함하고 있는바, 설립을 통한 시장접근이 양허된 제조업종이 적합업종으로 선정되어 실제 상대국 기업의 시장진입 또는 사업 확장을 위한 투자가 제한되는 경우 시장접근약속의 준수 여부가 문제될 수도 있을 것이다.
서비스 분야와 관련하여서는 GATS, 한미, 한EU FTA는 각각 시장접근 약속을 포함하며 해당 양허에 적시된 제한, 조건 보다 불리한 대우를 못하도록 규정하고 있다. 시장접근이 약속된 분야에 대해서는 시장접근 제한금지, 내국민대우 의무 등이 부과되며, 이는 상업적 주재를 통한 서비스공급, 즉 서비스투자에 대해서도 적용된다. 따라서 시장접근이 양허된 서비스업종이 적합업종으로 선정됨으로써 상대국 기업의 시장진입 또는 사업 확장을 위한 투자가 제한되는 경우 시장접근약속의 준수 여부가 문제될 수 있을 것으로 판단된다.
특정 업종이 적합업종으로 선정될 때, 적용된 선정기준 및 절차 등에 따라서는 각각 통상법적 평가가 달라질 수 있을 것이나, 국제통상규범과 상생법 간의 일치를 위해서는 적합업종선정 과정에 상대국 기업의 참여를 보장하고 자발적인 동의를 얻도록 하되, 선정된 적합업종과 관련한 동반위의 권고사항이 관련 국제통상조약에 따른 우리나라의 시장접근약속 등과 충돌되지 않도록 하는 등의 고려가 필요할 것이다.
Under the Act on the Promotion of Collaborative Cooperation Between Large Enterprises and Small & Medium Enterprises ("the Act"), the Commission on Shared Growth for Large Corporations & SMEs ("the Commission"), a non-governmental institution, is granted the authority to select certain businesses as suitable sectors for SMEs ("suitable sector(s)"), which aims at creating a reasonable role sharing between large corporations and SMEs. Although the Commission does not exercise regulatory power where selection of suitable sectors is depended upon reaching a consensus among interested parties and the observance thereof is not mandatory but voluntary, the Act grants the Commission the authority to submit to the Administrator of the Small and Medium Business Administration for business coordination which is provided for in the Act when no consensus could be reached regarding the selection, or when the selection is not observed by relevant large corporations. Given that the Commission’s selection of certain business as a suitable sector could be a de facto limitation to the investment and business activities of relevant large corporations including those of the other member countries of the international trade treaties to which Korea is a signatory and that the business coordination could be initiated when the consensus on the selection is not reached or is not implemented, the selection by itself or subsequent business coordination proceedings in conjunction with the selection could be assessed as a measure subject to international trade rules.
Absent rules of investment liberalization in non-service sectors under the WTO multilateral trade regime, WTO agreements such as GATT and TRIMs are not likely to be applicable in manufacturing businesses selected as suitable sectors, even if as a consequence the enterprises of the other member countries are restricted from entering or expanding into those sectors ("such restriction"). Likewise, it seems that Korea-US FTA has no bearing on suitable sectors selected in manufacturing businesses because the FTA does not include market access commitments for foreign investment in non-service sectors. On the other hand, considering that there are market access commitments for all sectors including non-service business in the Korea-EU FTA, such restriction on the enterprises of EU arising out of the selection of a manufacturing business as a suitable sector might cause controversy over the interpretation of the FTA in relation to the market access commitments.
When it comes to service sectors, most international trade rules including GATS, Korea-US FTA, and Korea-EU FTA, etc., take the regulation system under which each member country undertakes market access commitments in relation to the supply of service in its schedule and shall accord service and service suppliers of any other member country treatment no less favorable than that provided for under the terms, limitations and conditions agreed and specified therein. It follows that for the service sectors in the schedules, market access commitments and national treatment shall be observed, which also applies to market access through establishment, that is to say, foreign investment. As such, if a service sector in Korea’s schedule is selected as a suitable sector and thus the enterprises of the other member countries are restricted from entering and expanding thereinto, non-implementation of the subject market access commitment might be at issue.
Even though legal assessment of selected suitable sectors in terms of international trade rules could differ from each other depending upon the criteria and proceedings of the individual selection, for the consistency between the Act and the international trade rules, it should be taken into account that the selection of suitable sector should be made on a voluntary basis guaranteeing the participation of enterprises of the other member countries and that the Commission's recommendation concerning the selection should not be in conflict with the market access commitments, the terms, and the limitations in Korea's schedules for the relevant international trade treaties.