메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
연재흠 (공군사관학교) 안재호 (중앙대학교)
저널정보
다빈치미래교양연구소 교양학연구 교양학연구 제1집
발행연도
2015.6
수록면
135 - 151 (17page)
DOI
10.24173/jge.2015.06.1.135

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
If ‘Education of humanism’ aims to improve personal moral dignity and in the education words and behaviors of the sages can work as a good model, we can fully interpret integrity of personality and identify methods and theoretical grounds to complete it through the thoughts of Confucius. Confucius suggests how far human beings are able to reach in terms of stages of personality, through his own progress of life. The highest stage he shows is ‘freedom’ and ‘Heaven-Man Unity’, which means completion of moral dignity and infinity. The theoretical base of Confucius for this stage that humans can reach is ‘Benevolence(仁)’. ‘Benevolence’ is innate morality which not only indicates love, honorable conduct and the public interest, but also is given us transcendentally. We feel discomfort and insecurity in the morally relevant circumstances because of this innate morality given for humanity. Based on this morality and moral sentiments, we are able to lift ourselves to the best level of personality. This is the reason why education of humanism can be conducted by Confucian ideas.

목차

1. 이끄는 말
2. 인성교육의 최종경지
3. 인성교육의 이론근거
4. 맺는 말
참고문헌
Abstract

참고문헌 (9)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-005-002068773