본 연구는 시설 아동이 겪는 사회부적응 문제 중 대인관계의 문제와 하위요인인 대인불안, 소외감, 사회성에 대해 나눔교육 프로그램을 실시하여 그 효과성에 대한 검증을 목적으로 하였다. 나눔교육 프로그램은 총 10회기로 진행되었으며 실험집단으로 서울에 있는 아동복지양육시설에서 4∼6학년 학생들을 대상으로 12명이 총 5주간 프로그램에 참여하였으며, 비교집단으로는 서울에 있는 타 아동복지양육시설의 17명의 학생들이 참여하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 비교집단의 대인관계 사전·사후검사의 차이를 분석한 결과 실험집단의 평균이 104.66, 비교집단의 평균이 82.44로 실험집단의 대인관계 평균이 더 높음을 확인할 수 있었다. 둘째, 실험집단과 비교집단의 대인관계의 하위요인인 대인불안, 소외감, 사회성의 사전·사후검사의 차이가 통계적으로 유의미하게 나타났다. 대인불안은 실험집단의 평균이 35.71, 비교집단의 평균이 54.14로 실험집단의 평균이 더 낮음을 확인할 수 있었다. 소외감은 실험집단의 평균이 34.77, 비교집단의 평균이 39.80으로 실험집단의 평균이 더 낮음을 확인할 수 있었다. 사회성은 실험집단의 평균이 53.12, 비교집단의 평균이 44.87로 실험집단의 평균이 더 높음을 확인할 수 있었다. 연구결과를 토대로 나눔교육 프로그램은 시설 아동의 대인관계와 대인불안, 소외감, 사회성에 대해 유의미한 효과를 주어 시설 아동이 퇴소 후에 겪는 대인관계형성의 어려움을 완화 시켜줄 수 있을 것이다. 향후 사회복지적으로 시설아동의 특성에 맞게 전문적인 나눔교육 프로그램을 개발하는 것이 요구된다.
The purpose of this study is to examine the effectiveness of a philanthropic education program on institutionalized children`s relationship, interpersonal anxiety, a sense of alienation, and sociability. A 10 session philanthropic education program was conducted during a five week period. Twelve fourth-, fifth- and sixth- grade students who were institutionalized in a child welfare agency in Seoul participated as the experimental group. And 17 students who were institutionalized in another child welfare agency in Seoul were selected as a comparison group. The major findings of the study were as follows: First, when the interpersonal relationship pretest and posttest scores of the experimental group were compared to those of the comparison group, the mean for the experimental group was 104.66, and the comparison group was 82.44. Second, when the pretest and posttest scores for negative interpersonal factors including interpersonal anxiety, a sense of alienation, and sociability were compared between the two groups, there were significant differences between-group differences. The mean of interpersonal anxiety for the experimental group was 35.71, and the comparison group was 54.14. The experimental group scored less than the comparison group. In terms of sociability, the means for the experimental and comparison group were 53.12 and 44.87, respectively. The former scored higher than the latter. Thus, the philanthropic education program turned out to have a significant effect on interpersonal relationship, interpersonal anxiety, a sense of alienation, and sociability. In conclusion, it could be said that the philanthropic education program had a significant effect on the institutionalized children`s interpersonal relationship, interpersonal anxiety, depression, sense of alienation, self-esteem and sociability. The program can relieve interpersonal difficulties that they might be confronted with after leaving the institutions. In the future, a development of more specialized philanthropic education programs tailored to the characteristics of institutionalized children is required.