메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
이주헌 (서울시립대학교) 라도삼 (도시사회연구실) 이정용 (도시사회연구실)
저널정보
서울연구원 서울연구원 정책과제연구보고서 [서울연 2015-PR-11] 찾아가는 동주민센터 활용한 서울형 주민자치 가능성 모색
발행연도
2015.12
수록면
1 - 145 (145page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
At each stage of urbanization, Seoul has developed different styles of governance systems as well. The newest form of urban governance were introduced to the Seoul citizens with the changed social environment such as global financial crisis, aging society, and social dichotomy.
In 2015, Seoul launched ‘Neighborhood Community Service Center’ program, which fundamentally transformed the characteristics of social services delivery system. Citizens were expected to be better off with more comprehensive welfare programs, and given more accessibility to public resources with less effort to claim ones.
This Neighborhood Community Service Center program aims to integrate independent services such as welfare, health, and community programs into networked and transdisciplinary ones so that citizens can be given the necessary services on time.
This reform of social service delivery can only be successful when it is loaded on the appropriate institutional infrastructure. In this regard, this study defines this Neighborhood Community Service Center as new institution of local autonomy system, and evaluates the effects of institutional reform on the self-governing capability of the communities in Seoul.
Although these capabilities are not easy to be conceptualized, this study believes that the values of social trust, willingness to participate, and the level of community identity of the citizens can provide the good surrogates.
The result of the analyses shows that the major hypotheses of this study are generally held in most cases, proving that the Neighborhood Community Service Center reform is clearly successful in promoting self-governing capability.
However, this result does not mean that is can be diffused without any criticism. As the spectrum of service contents widens, the coordination of the parts of the program becomes more difficult to achieve. And the number of stakeholders increases rapidly, which needs coordinating capacity as well. The self-regulating local ecosystem that this reform aims to build cannot exist without proper managing capacity of the local leaders in both public and private sectors. However, it is self-evident that the key to success lies in the wisdoms stemming from the laypersons’ experiences. Mobilizing self-interested citizens and enabling them to solve public problems still remain as the fundamental issue. Again, regardless of the quality of the institutions and amount of resources at hand, people is still only hope for the future of the community.

목차

[표지]
[요약]
[목차]
표목차
그림목차
[01 연구개요]
1_연구배경 및 목적
2_연구내용 및 방법
[02 주민자치의 의미와 주민자치제도의 변화]
1_서울시 지방자치의 현황과 문제
2_제도적 지방자치의 극복방안으로서 주민자치
3_서울시 주민자치제도의 변화
[03 주민자치의 제도적 기반으로서 찾아가는 동주민센터]
1_‘복지’와 찾아가는 동주민센터 사업
2_‘보건’과 찾아가는 동주민센터 사업
3_‘마을공동체’와 찾아가는 동주민센터 사업
4_‘행정’과 찾아가는 동주민센터 사업
5_잠재된 혁신과 혁신의 실현, 2012, 2015
[04 찾아가는 동주민센터가 주민자치 의식과 활동 변화에 미친 영향]
1_실질적 주민자치의 가능성 탐색
2_주민자치의 핵심개념: 신뢰, 참여, 공동체
3_찾아가는 동주민센터의 역할과 기능
[05 서울형 주민자치의 가능성 탐색]
1_왜 찾아가는 동주민센터인가?
2_제3세대 주민자치모형을 위한 제언
[06 결론]
[참고문헌]
[Abstract]
[Contents]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-359-002248981