메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정경미 (명지대학교)
저널정보
한국어학회 한국어학 한국어학 제75권
발행연도
2017.5
수록면
273 - 302 (30page)
DOI
10.20405/kl.2017.05.75.273

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The aim of this paper is to show that {-ji} is the marker including the process of thinking about the assimilation of knowledge between the speaker and the listener. In other words, {-ji} is the marker expressing that the speaker’s knowledge status is [assimilated information (including the process of thinking)]. At the same time, it premises [the justification of acceptance (via thinking)] in the listener’s case. Either side of these two core meanings of {-ji} can be raised by the context or by the types of knowledge. The usage of {-ji} can be differentiated by the raised core meaning and by the way that the meaning of the declarative/interrogative sentence works. In result, the epistemic modality and the deontic modality of {-ji} will be unified into two core meanings.

목차

Abstract
1. 서론
2. [앎]의 유형과 사유가 포함된 [이미 앎]
3. 명제의 당위성에 따른 청자 수용의 당연함 전제
4. {-지}의 다양한 용법
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (11)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-701-000780122