본 연구는 관중의 구매형태 및 프로스포츠(축구, 야구, 농구, 배구)별에 따른 프로스포츠 관람유인요인 만족도 차이를 알아보고 만족도가 관중의 전반적인 만족도, 재관람의도, 그리고 타인추천의도에 미치는 영향을 규명하기 위하여 프로야구 정규리그, 프로축구 K-리그, 프로농구리그, 슈퍼배구리그 경기를 모집단으로 하여 유층표집법을 이용하여 각 리그별로 각각 6경기씩 총 24경기를 선정한 다음 경기를 관전하고 있는 관중 2761명을 대상으로 설문을 실시한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 각 프로스포츠 따라 관중의 구매형태가 다르게 나타났으나 일반적으로 한국프로스포츠 관중들의 구매형태는 중ㆍ다량구매자 형태를 보이는 것으로 나타나 관중들의 팀에 대한 동일시와 충성도가 비교적 강하게 나타났다. 둘째, 관중들의 구매형태에 따른 만족도에는 차이가 나타났는데 중ㆍ다량구매자가 경기력, 접근성, 프로모션, 그리고 시설 요인에 대한 만족도가 소량구매자 보다 높게 나타났으며, 경기일정 및 비용요인에 대한 만족도에는 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 프로스포츠별에 따른 프로스포츠 관람유인요인 만족도에는 차이가 나타났는데, 프로농구 및 축구 관중이 경기력 및 경기일정요인에 대한 만족도가 프로야구 및 배구 관중보다 높게 나타났으며, 접근성요인의 경우 프로농구와 배구 관중이 프로축구와 배구 관중에 비해 만족도가 높게 나타났다. 시설적인 요인에 있어서는 프로축구와 야구 관중들이 프로농구 및 배구 관중들보다 높은 만족도를 보이는 것으로 나타났다. 넷째, 프로스포츠 관람유인요인 만족도 요인 중 경기력, 접근성, 시설요인은 프로스포츠 관중의 전반적인 만족도에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났으며, 프로모션, 경기일정, 비용요인은 관중의 전반적인 만족도에 유의하게 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다섯째, 프로스포츠 관람유인요인 만족도 요인 중 경기력, 접근성, 프로모션, 시설요인은 프로스포츠 관중의 재관람의도 및 타인추천의도에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났으며, 경기일정 및 비용요인은 관중의 재구매의도 및 타인추천의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to investigation the relationship between satisfaction on spectate attraction factors of pro-sport games and behavioral intentions. To accomplish the purpose of this study, 2761 spectators from twenty-four randomly selected pro-sport games were surveyed by means of a revise questionnaire. The content validity and reliability of the questionnaire was determined by a pilot study. The reliability coefficient for questionnaire was found to be a α=.729-.916. Questionnaire utilized a seven-point Likert-type scale were employed for ascertaining the degree of importance that each respondent attached to each item. The statistical methods used for the data analysis were frequency analysis, factor analysis, Chi-Square, one-way ANOVA, and multiple regression analysis by employing the SPSS 10.0 V. The major findings obtained from this study were as followings: First, as a result of factor analysis on the pro-sport's spectate attraction factors of spectators, six factors of ability of game, accessability, promotion, facility, game schedule, and cost were derived. Second, the purchase types of pro-sports' spectators were shown as medium users, heavy users, and light users by order. Third, there were significant diffidences in the perception of satisfaction of pro-sports spectate attraction factors among different users groups in terms of ability of game, accessibility, facilities, and promotions. Fourth, there were significant diffidences in the perception of satisfaction of pro-sports spectate attraction factors among pro-soccer, pro-baseball, pro-basketball, and pro-volleyball as ability of game, accessibility, facilities, and promotions. Fifth, the ability of game, accessibility, and facility factors significantly influenced the satisfaction of pro-sports' spectators. Finally, the result of this study also indicated that the ability of game, accessibility, promotion and facility factors significantly influenced repurchase intention and recommendation intention of pro-sports' spectators.