본 연구는 인터넷을 통해 골프 용품을 구매하고 교환하는 과정이 늘어남에 따라 골프 쇼핑몰 경영자와 구매자 간의 win-win에 필요한 기초자료가 필요한 시점에서, 골프 쇼핑몰의 서비스 환경이 구매자의 불평에 대한 서비스 처리와 행동의도에 미치는 영향을 규명하는데 목적이 있었다. 연구대상은 인터넷을 이용하여 골프 용품을 구매한 경험이 있는 사람들을 모집단으로 선정하였으며, 그중에서도 쇼핑몰에서 구매한 제품에 대한 불평을 경험하고 쇼핑몰로 하여금 서비스 처리를 경험한 사람들로 한정하여 편의표본추출법 의해서 319명을 표집한 후 연구를 진행하였다. 자료처리방법은 Smart PLS 2.0 프로그램을 이용하여 타당도 및 신뢰도, 요인별 상관관계분석 및 공분산구조분석을 통해 가설검증을 수행하였으며, 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 인터넷 골프 쇼핑몰의 서비스 환경이 서비스 처리 및 행동의도에 미치는 영향에서는 정(+)이나 부(-)의 영향력이 나타나지 않았다. 둘째, 인터넷 골프 쇼핑몰의 콘텐츠 서비스 환경이 서비스 처리 및 행동의도에 미치는 영향에서는 신뢰에만 부(-)의 영향력이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 인터넷 골프 쇼핑몰의 서비스 처리과정이 행동의도에 미치는 영향에서는 전환의도, 재구매, 만족, 몰입, 신뢰에서 정(+)의 영향력이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 인터넷 골프 쇼핑몰에 대한 신뢰가 행동의도에 미치는 영향에서는 전환의도, 재구매, 만족에서 정(+)의 영향력이 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 인터넷 골프 쇼핑몰에 대한 몰입이 행동의도에 미치는 영향에서는 재구매에서만 정(+)의 영향력이 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to examine the effect of service environment and contents service environment of internet golf shops on switching intention, repurchase intention, satisfaction, commitment and trust. By employing a convenience sampling method, 319 survey responses were collected from who purchased the golf equipment at internet golf shops. An confirmatory factor analysis was performed to verify the convergent validity and construct validity of the measurement of the present study, and also a Cronbach’s alpha coefficients were calculated to determine the internal consistency. Different statistical analyses including descriptive analysis, correlation analysis, covariance analysis were employed using the Smart PLS 2.0 program. The results were as follows: First, service environment of internet golf shops had no significant effected on switching intention, repurchase intention, satisfaction, commitment and trust. Second, contents service environment of internet golf shops had no significant effected on switching intention, repurchase intention, satisfaction and commitment. But it had significant effected on trust. Third, service process had significant effected on switching intention, repurchase intention, satisfaction, commitment and trust. Fourth, trust had significant effected on switching intention, repurchase intention and satisfaction. Lastly, commitment had significant effected on repurchase intention but it had no significant effected on switching intention and satisfaction.