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메르스(MERS)발생 이전과 이후 비교

박득희(부경대학교) 강상훈(경기대학교) 이계희(경희대학교)

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-359-001174073

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초록

이 연구는 전염병 같은 위험요인 발생에 따른 관광객의 정보탐색 활동의 역동성을 연구하기 위하여 메르스(MERS, Middle East Respiratory Syndromes) 발생 전인 2015년 1월~2015년 5월과 발생 후인 2015년 6월~2015년 12월 두 기간의 페이스북 팬페이지 데이터를 사회연결망 분석기법으로 조사하였다. 이 연구는 서울시 관광정보 공식사이트 `Visit Seoul`페이스북의 팬페이지를 분석 대상으로 선정했으며, 이 사이트의 구조적 특징과 연결망 내 핵심주체를 파악하였다. 우선, 밀도분석과 연결망 거리분석 결과, 메르스 발생 전과 후의 `Visit Seoul` 팬페이지 연결망의 구조적 특징에 분명한 차이가 있는 것을 확인하였다. 둘째, `Visit Seoul` 팬페이지 연결망 내 핵심주체들은 메르스 발생 전과 후에 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과에 비추어 관광 마케팅 도구로서 소셜 미디어 관광 빅데이터의 활용 가능성을 제시했으며, 아울러 관련된 학문적 시사점도 제시하였다.

This study examined the changes in tourism information search behavior caused by the occurrence of a contagious disease (MERS). The data were collected from the `Visit Seoul` Facebook fan page during the months of January 2015 to May 2015 (before the outbreak occurred) and June 2015 to December 2015 (after the outbreak). Social-network analysis techniques were employed to investigate the changes in the network structure of the site and to identify the central actors in the network. Density and diameter results revealed that there were differences in the structural characteristics of fan-page networks before and after the MERS outbreak. There were also clear differences in the central actors in two networks, as normalized degree, betweenness, and eigenvector centralities indicated. Based on the research findings, we present theoretical and practical implications for big-data research using socialed on the research findings, we present theoretical and practical implications for big-data research using social

목차

요약
ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 설계
Ⅳ. 실증 분석
Ⅴ. 결론 및 시사점
참고문헌

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