본 연구에서는 다양한 한국 성인들의 참여동기에 반응하는 경향성에 따라서 평생학습 잠재수요집단의 유형을 분류하고, 이들의 인구사회학적 배경과 학습 태도 및 선호하는 학습 방법 상의 특성을 기술하였다. 이를 위해서 전국 3,000명의 성인들을 대상으로 한 설문조사 결과를 활용하였으며, 군집분석 방법을 통하여 집단 유형을 구분하였다. 분석 결과 국내의 평생학습 잠재수요집단 유형은 적극수요형, 자아실현형, 경력개발형, 무관심형의 네 가지 범주로 구분될 수 있었다. 적극수요형은 40대, 남성, 화이트칼라가 주를 이루는 집단으로, 매우 적극적인 학습 태도를 보였고, 대부분의 학습 방식에 대해서도 타유형의 학습자들과 비교하여 높은 선호도를 나타냈다. 무관심형은 고연령, 저학력, 저소득의 경향성을 보이며, 농어임업 종사자나 자영업자, 가정주부, 무직자의 비중이 상대적으로 높았으며, 적극수요형과 달리 학습 태도 선호 방법의 모든 면에서 소극적·부정적 입장을 보였다. 자아실현형은 50대, 2년제 대학 졸업 정도의 학력, 자영업이나 무직/은퇴자의 비율이 높았고, 상대적으로 자기주도적 학습 성향이 강했고, 동료들과 함께 토론하고 문제를 해결하는 방식을 선호하였다. 반면, 경력개발형은 20-30대의 가장 낮은 연령 분포를 보이고 있었고, 화이트칼라가 다수이며, 학생의 구성 비율이 상대적으로 높았다. 학습 태도나 방법 선호에 있어서는 개인적으로 강의를 수강하고, 관련 자료를 읽으며, 교사나 강사 주도의 학습 방법을 선호하는 것으로 조사되었다. 마지막으로, 평생교육 연구와 실제에 대한 본 연구의 시사점을 논의하였다.
The study classified adult learners based on their responses to the questionnaire on motivational orientations to lifelong learning, and described their characteristics such as demographic backgrounds, learning styles and attitudes, and preferences of instructional methods. A total of 3,000 domestic residents aging from 20 to 69 were surveyed, and hierarchical and k-means cluster analyses were employed to identify different types of the responses.
As a result of the research, we could classify adult learners into four subgroups: actively motivated, passively motivated, self-actualizing, and career-oriented. The actively motivated group mainly consisted of 40s, males, white-collars. They showed a positive attitude toward lifelong learning, and scored higher than any other groups in all of the items about the preferences of instructional methods. Contrary to them, the average scores provided by the people belonging to the passively motivated group were lowest among the four groups, and old-aged, low-income and relatively under educated people were the mainstream of the subgroup.
The adult learners of the self-actualizing group were mainly 50s, community college level of education, and self-employed persons. They were more self-directed learners, and preferred discussing and collaborating with peers. Averagely, the age of the people in the career-oriented group was lowest. The highest proportion of them were white-collared, and it had more students than other groups did. They preferred listening lectures and reading documents individually, and more teacher-directed instructional methods.