메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김주미 (한림대학교) 정혜선 (한림대학교)
저널정보
한국보건교육건강증진학회 보건교육건강증진학회지 보건교육건강증진학회지 제34권 제3호
발행연도
2017.9
수록면
33 - 45 (13page)
DOI
10.14367/kjhep.2017.34.3.33

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Objectives: Cognitive declines that inevitably come with aging make it difficult for elderly to understand health information and take appropriate actions to treat diseases and manage their health. The goal of this research was to improve health literacy of the elderly, especially those with low education, by designing a health message to accommodate changes due to cognitive declines of the elderly. Methods: A 2×2 experiment examined the effect of message types (i.e., original versus new design message) and educational level (low versus high education). Participants who were at least 65 years old and healthy participated in the study. Results: The new message design resulted in higher comprehension score and faster reading time. The effect of the design was greater with low education group. Less problems were reported with respect to the new design as compared to the original design. Conclusions: The results suggest that we can improve the health literacy of the elderly, especially those with low education, by applying design principles that take into account of the cognitive changes that come with aging. More active application of these design principles will help elderly population to better manage and prevent health problems.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의
Ⅴ. 결론
References

참고문헌 (42)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-517-001341834