이 글은 황장엽의 '인간중심철학'의 현재적 의미와 위상을, '실천적 정치철학의 고전적 유형'으로서의 맑스주의 철학을 어떠한 의도와 방식을 통해 새롭게 비판적으로 재구성하고 있는가에 초점을 맞추어, 살펴보는데 일차적 목표를 두고 있다. 이에 따라 세계관과 사회 역사관 그리고 인생관의 몇 가지 사항에 초점을 맞추어 두 철학체계의 내용적 차이점을 개괄적으로 비교·검토해 본 결과, 인간중심철학이 단순히 맑스주의 철학의 얼개를 그대로 답습·수용하여 이를 부분적으로 수정하거나 보완한 사상체계, 즉 맑스주의 철학의 한 변형적 형태나 아류적 형태가 아님을 확인해 볼 수 있었다. 무엇보다 인간중심철학은 맑스주의 철학에서 제기한 '철학의 근본 문제'의 사유적 단초를 이어 받고 있으나, 그것을 비판적으로 재편하여 그에 대한 새로운 답변을 '철학의 근본 원리'로 제시함으로써, 맑스주의 철학과는 차원을 달리하는 '근본문제의 설정과 철학적 기본 원리의 정립'을 이루어내고 있다. 둘째, 인간중심철학은 '반계급주의적 인본주의'를 전면에 내세우면서 계급투쟁과 계급독재에 터하고 있는 맑스주의 철학과의 근본적인 단절을 꾀하고 있을 뿐 아니라 그 테두리에서 벗어나 고유한 '인간중심의 원리'에 바탕한 새로운 철학체계임을 밝히고 있다. 셋째, 물질에 대한 새로운 개념 규정과 생명론의 제시를 통해, 맑스주의 철학에서 결여되었거나 불충분했던 내용적 부분들을 새롭게 추가 보완함으로써 세계의 본성에 대한 해명을 보다 완결적인 형태로 추진할 수 있게 되었다. 넷째, 물질론과 생명론의 개진, 아울러 맑스주의 인식론인 '반영론'에 대한 근본적 비판을 통해 인간중심철학은, 미완결적 형태로 남아 있는 맑스주의 철학의 '실천론'을 보다 완결적 형태로 마무리짓고 있다. 끝으로, 인간중심철학은 사회분석의 과제를 노동과 인간(의식), 사회적 관계의 삼원론적 범주에 입각해 실행함에 따라, 노동 범주에 일면적으로 경도된 맑스주의 철학의 한계를 넘어서고 있다. 이 같은 내용을 고려해 볼 때, 맑스주의 철학의 긍정적 성과를 비판적으로 계승하여 새롭게 재편하면서 동시에 그 한계와 난점을 해소·극복한 새로운 철학유형을 제시하고 있다고 '잠정적으로' 평가할 수 있을 듯싶다. 요컨대 다양한 한계와 문제점을 노정하고 있는 맑스주의 철학을 오늘의 시대적 상황에 맞게 재구성하고 있을 뿐 아니라 궁극적으로 인류의 영원한 보전과 발전을 위한 운명개척의 새로운 철학을 기획·제시하고 있다는 점에서, 인간중심철학은 맑스주의 철학의 비판적 재구성의 산물로서 평가받을 수 있을 것이다.
In this paper, I set the goal of examining the current significances and aspects of 'Inganjungshim(Man-centered) Philosophy' of Hwang Jangyop, focusing on in what intention and by which way he makes an attempt to reconstruct critically the Marxist Philosophy as a classical type of practical philosophy. As a result of such examination, I would like to confirm that Inganjungshim Philosophy is not a type of social philosophy that follows and accepts merely the whole system of Marxist Philosophy modifying and compensating partially such philosophy, but the philosophy which reconstructs critically the Marxist Philosophy trying to overcome the limits and problems of such preceding philosophy and applying it reflectively to the situation of the Korean Peninsula. First of all, Inganjungshim Philosophy provides the more advanced newly fundamental question and the more complete basic principle of philosophy compared with those of Marxist Philosophy. Second, Inganjungshim Philosophy claims to stand for 'anti-classist humanism', trying out to break off the relation with Marxist Philosophy based on the class struggle and class dictatorship, and proclaims itself as a new type of philosophy depending on principle of man- centeredness. Third, it comes to present the more complete explanation of the nature of world through providing the new conception of matter and the theory of life which are insufficient and destitute of in Marxist Philosophy. Fourth, Hwang’s Philosophy accomplished more successfully the theory of practice, by way of the fundamental critique of the reflection theory as the epistemology of Marxist Philosophy and through the presentation of the newly type of theory of life including the life of collective body as well as that of individual. Finally, Inganjungshim Philosophy tries to overcome the labor-monism in Marxist Philosophy, providing the theory of threefold elements which is composed of three paradigms, labor, consciousness, social cooperation. Considering the contents stated above, we may estimate 'provisionally' that Inganjungshim Philosophy on the one hand presents a new model of social philosophy that can overcome and solve the different theoretical-practical problems and limits of Marxist Philosophy, and on the other hand critically takes over and reconstructs the productive theoretical-practical results of Marxist Philosophy.