혁신확산의 핵심적 요인으로 설명되고 있는 지각된 혁신 특성, 커뮤니케이션 채널, 시간, 사회체계, 혁신성향등은 개인의 혁신 제품 및 서비스의 수용의도를 설명하는 선행요인으로 많은 연구에서 다루어지고 있다. 하지만 커뮤니케이션 채널에서 구분되고 있는 대중매체와 같은 외부 채널, 대인 관계와 같은 내부 채널과의 경계가 SNS의 발전과 대중적 이용으로 모호하게 되었다. 또한 사회체계에서 규정하고 있는 가치 및 규범에 대한 범위 또한 다양성에 대한 사회적 합의로 인해 모호한 경계를 가지고 있다. 혁신 제품이나 서비스를 채택함에 있어 커뮤니케이션 채널과 주관적 규범과 같은 사회적 요인 그리고 혁신성향, 혁신 필요성, 자기 효능감과 같은 개인적 요인이 중요한 역할을 하고 있는지에 대한 연구와 이들 선행요인이 혁신 수용자와 잠재적 수용자를 구분하는 요인으로 작용될 수 있는지에 대한 연구는 급변하는 사회체계에 따라 혁신 제품이나 서비스가 수용되는 과정에 대한 재해석 차원에서 연구의 필요성이 제시된다. 이에 본 연구는 집단 구성원들과의 커뮤니케이션 수준에 따른 주관적 규범이 스마트폰 기반 모바일 뱅킹서비스 수용에 대한 개인의 태도와 행동 변화에 어떠한 영향을 미치는지를 규명하고 개인의 혁신 성향, 혁신에 대한 개인의 필요성, 자기 효능감이 스마트폰 기반 모바일 뱅킹 서비스 수용에 대한 개인의 태도를 형성하는데 어떠한 영향을 미치는지를 규명하고자 한다. 아울러 본 연구에서는 스마트폰 기반 모바일 뱅킹 서비스를 사용하고 있는 수용자 집단과 잠재적 수용자 집단을 비교함으로써 혁신 수용자 집단과 잠재적 수용자 집단을 보다 명확히 구분하는데 활용될 수 있는 요인들에 대해서 설명하고자 한다. 이러한 이론적 토대를 기반으로 본 연구는 연구모형을 설계하고 연구가설을 설정하였으며 설정한 연구가설을 실증분석하기 위해 일정한 수입이 있는 직장들이 대상으로 390부의 설문지를 배부·수집하였다. 그 중 불성실한 응답과 결측치가 있는 설문지 중 수용자 집단에서 6부, 잠재적 수용자 집단에서 10부를 제외한 374부를 최종적으로 분석에 활용하였으며 이를 위한 분석도구로는 SPSS 23.0과 Smart-PLS 2.0를 사용하였다. 실증분석 결과 수용자 집단에서는 가설 H1, H2, H5, H6, H8이 통계적으로 유의한 것으로 나타났으며 잠재적 수용자 집단에서는 가설 H1, H6, H8이 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 그리고 스마트폰 기반 모바일뱅킹 서비스를 사용하고 있는 수용자 집단과 잠재적 수용자 집단을 대상으로 한 집단 간 경로 차이를 분석한 결과 가설 H2, H5, H8의 경로에서 집단 간 차이가 있는 것으로 나타났다.
Factors such as perceived innovation characteristics, communication channel, time, social system and innovativeness, which are explained as essential factors in innovation diffusion theory, are addressed in many researches as antecedent factors explaining an individual’s acceptance intention of innovative products and services. However, the difference between the external channel like mass media as classified in communication channels, and the internal channel like personal relations has become ambiguous due to the development of social media and its popular use. In addition, the range of value and norms prescribed in social system also has a vague border due to social consensus on diversity. Social factors like communication channels and subjective norms, and individual factors such as innovativeness, need for innovativeness, and self-efficacy play a vital role in selecting innovative products and services in numerous research. Those researches whether these preceding factors can work as the factors in classifying an innovative adopter and non-adopter, propose the necessity of research work at a re-interpretation level on the acceptance process of innovative products or services according to a rapidly changing social system. Hereupon, this study is intending to inquire into what influence of subjective norms consequent on the communication level with group members has on an individual’s attitudinal and behavioral change towards smartphone-based mobile banking service acceptance, and what influence of an individual’s desire and self-efficacy towards an individual’s innovativeness and innovation has on the formation of an individual attitude towards smartphone-based mobile banking service acceptance. In addition, this study is intending to explain the factors that can be used for clearly classifying innovation adopter group and non-adopter group by comparing an innovative adopter group using smartphone-based mobile banking service with a non-adopter group. To do this, this study designed a research model and set up research hypotheses as shown in the below figure. A questionnaire survey was performed to investigate the hypotheses. This study collected 390 questionnaires from workers with income. This study used 374 questionnaires excluding 16 with insincere response or missing data. The measurement model and structural model were examined by SPSS 23.0 and Smart-PLS 2.0. A confirmatory factor analysis was performed to test convergent and discriminant validity. [그림본문참조] The result of the empirical analysis showed that hypotheses H1, H2, H5, H6, and H8 in the adopter group were found to be statistically significant. And hypotheses H1, H6, and H8 in the non-adopter group were found to be statistically significant. The result of the path analysis indicated that the differences between the group of adopter using the smartphone-based mobile banking service and the group of non-adopter were in the paths of hypotheses H2, H5, and H8. Several implications of results of this research and further research directions were discussed.