급변하는 패션 환경 속에서 수많은 패션 하우스가 시대의 변화에 대응하기 위한 각고의 노력을 기울이고 있는 가운데 크리에이티브 디렉터의 세대교체는 변화를 모색할 수 있는 방안 중 하나이다. 패션 하우스 발망 역시 크리에이티브 디렉터 교체를 통해 존폐위기에서 벗어나 새로운 전성기를 맞이한 대표적인 사례 이다. 이에 본 연구 목적은 올리비에 루스테잉이 구축한 패션 하우스 발망의 특성을 밝히는데 두었다. 연구 방법은 패션 하우스 발망과 올리비에 루스테잉의 패션 세계에 대한 문헌 연구와 2012 S/S부터 2017 F/W까지 올리비에 루스테잉이 발망에서 전개한 패션커뮤니케이션 사례 연구를 진행하였다. 패션커뮤니케이션은 패션 컬렉션, 광고 캠페인, 소셜 미디어, 협업으로 분류하였고, 이 중 패션컬렉션은 여성복으로 한정하여 시즌별 콘셉트 및 스타일, 형태, 아이템, 색상, 소재, 문양, 장식기법 등 디자인 특징을 분석하였다. 연구 결과 패션컬렉션은 주로 팝의 감성과 1980년대를 재해석한 콘셉트로 전개하였으며, 가는 허리와 어깨 강조, 여성 인체의 볼륨감을 부각시킨 바디 컨셔스 라인, 다양한 색상과 소재의 활용, 장식적 디테일로 화려하고 섹시한 이미지를 나타냈다. 광고 캠페인은 다양한 인종의 모델 및 팝 스타를 기용하여 차별화된 이미지를 전달하였고, 협업을 통해 모든 여성이 럭셔리 감성을 향유할 수 있도록 하였다. 또 소셜 미디어를 적극 활용하여 디자이너의 개인적인 라이프 스타일과 하우스의 모든 이미지를 대중과 공유하고 소통하였다. 이상을 통해 도출된 특징은 첫째, 팝 기반의 글램쿠튀르 지향으로 쿠튀르 하우스의 전통과 화려한 팝의 감성을 융합시켜 새로운 발망의 전성기를 구축하였다. 둘째, 다양성과 통합의 가치 추구이다. 다양한 인종의 패션모델 기용, 인스타그램을 활용한 대중과의 적극적인 소통, 협업을 통해 럭셔리 패션이 나아갈 민주적 관점을 제시하였다. 셋째, 파워풀하고 섹시한 여성상 구축이다. 볼륨감을 강조한 글래머러스함과 걸 크러시 이미지로 파워풀한 현대 여성의 자신감을 투영시켰고, 이를 하우스의 상징적인 여성상으로 구축시켰다. 이를 통해 유서 깊은 패션 하우스를 계승한 신인디자이너가 어떻게 혁신의 가치를 구축하였는지 탐색할 수 있었고, 급변하는 패션 환경에 대응하는 창의적인 패션 사고를 엿볼 수 있는 계기가 되었다.
With rapidly changing fashion environments, numerous fashion houses strive for a new framework to meet the changed circumstances. Amid these transformations, generation shift of creative directors is one of the possible solutions to them. Fashion house Balmain is referred to as a typical example that enjoys a heyday through generation replacement, escaping from threat of fall. This study aims at finding out characteristics of fashion house Balmain that Olivier Rousteing has set up. As a research method, literature screening was performed on fashion house Balmain and Olivier Rousteing’s fashion world and study carried out about fashion communications that Rousteing developed in Balmain from 2012 S/S to 2017 F/W. Fashion communications were divided into fashion collection, ad campaign, social media and collaboration and among which fashion collection was confined to woman costume and then such design characteristics were analyzed as seasonal concept and style, format, item, color, material, pattern and ornamental technique. Study resulted as follows. Fashion collection panned out mainly with a concept of pop emotion and reinterpretation of the 1980s. For example, such images showed as accent on slim waist and shoulder, body-conscious line stressing on woman’s body volume, application of various colors and materials, splendid and sexy feature with ornamental details. Advertisement campaign picked up different racial models, pop stars and conveyed the differentiated images so that all women could enjoy the luxurious emotions through collaboration. Also, social media was actively used to share and communicate with the public all the images of designer’s individual life style and things pertaining to the house. The feature drawn from this research is as follows. First, it is glam couture oriented, based on pop. It builds up a new heyday of Balmain converged with couture house tradition and splendid pop emotion. Second, it seeks for the value of diversity and integration. Democratic view is available through the selection of diverse racial fashion models, the aggressive communication and cooperation with the public by Instagram. Third, it is the construction of powerful and sexy feminity. Self-confidence in energetic modern woman is reflected by glamorousness with volumetric stress like girl crush image and this is structured with symbolic feminity of house. This research helped to examine how a new designer who inherited the traditional fashion house built up the value of innovation and to look into creative thought on fashion in response to the fluctuating fashion environment.