본 연구의 목적은 여성복에 여성주의 철학적 가치를 부여함으로써 ‘공적 패션’으로서 공적 자아를 표현하여 현대패션 스타일의 유형적 체계를 세운 샤넬 디자인에 나타난 ‘공적’ 미의식을 살펴보는데 있다. 연구 방법 및 내용은 선행 연구 및 관련 서적에 의한 자료 분석을 통해 공적 영역에 대한 개념 및 공적영역에서 패션의 역할을 고찰보고, 여성패션에 담겨있는 여성주의 철학적 가치를 탐색한 다음, ‘공적 패션’의 심미 기준과 미적 가치를 도출하여 복식에 나타난 공적 미학을 토대로 샤넬의 디자인에 나타난 여성주의 철학적 미의식을 분석하였다. 연구 범위는 샤넬의 개인적인 스타일이 나타났던 1906년경부터 샤넬스타일이 클래식한 의상으로 구축된 시기(1954년∼1971년)까지의 패션으로 한정하였다. 여성주의 철학적 가치를 담고 있는 공적 패션의 미학적 기준을 저항의지, 자율의지, 절제의지, 해방의지등으로 대별하고 여기에서 저항적 여성미, 자율적 활동미, 절제된 우아미, 현대적 여성미 등의 미적 가치를 도출하여 이를 토대로 샤넬의 디자인 철학에 나타난 ‘공적’ 미의식을 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 샤넬의 디자인에 표출되는 저항적 여성미는 검정색의 사용, 상하가 분리된 슈트의 도입, 남성의 정체성의 상징물인 바지 등의 요소에서 나타난다. 둘째, 샤넬의 디자인에 표출되는 자율적 활동미는 심플한 모자, 코르셋 제거, ‘샤넬라인’의 스커트, 숄더백, 신축성이 좋은 저지 직물의 사용에서 표출된다. 셋째, 샤넬의 디자인에 표출되는 절제된 우아미는 파티용 슈미즈 드레스에 저렴하면서 신축성과 보온성이 뛰어난 ‘저지’ 직물의 사용, ‘검은 드레스(little black dress)’를 통해서 표출된다. 넷째, 샤넬의 디자인에 표출되는 현대적 여성미는 다채로운 컬러의 트위드 슈트, 퀼팅 숄더백, 베이지색 투톤 슈즈, 모조 장신구 등을 종합적인 코디를 통해서 나타난다. 이상의 연구는 여성의 공적 외형화를 위한 ‘드레스 코드’를 정립하는데 의의가 있다.
The purpose of this study consists in examining ‘public’ aesthetic sense that appeared in Chanel’s design who expressed public self as a ‘public fashion’ and established a visible system of modern fashion style by assigning a philosophical value of feminism on the women’s fashion. The method and the contents of the research are to consider the concept about the public sphere and the role of fashion in the public domain through a precedent study and a data analysis by the related publications and analyzed philosophical aesthetic sense of feminism which appeared in Chanel’s design based upon public aesthetics of fashion after examining philosophical value of feminism that is in women’s fashion and deriving aesthetic criterion of ‘public fashion’. This study limited its scope to the fashion from around 1906 in which Chanel’s personal style appeared to the period of 1954 to 1971 when Chanel’s style was established in the classic apparel. The study classified the aesthetic criterion of the public fashion that holds philosophical value of feminism into the will power to resist, autonomous will, will of moderation, and will of liberation, and from here it deduced the resistant feminine beauty, autonomous beauty of activities, understated elegance, and modern feminine beauty and the results of examining the public aesthetic sense which appeared in Chanel’s design philosophy based on this are as follows. First, the resistant feminine beauty that was expressed in Chanel’s design come from elements such as the use of black color, introduction of a suit that is divided into the top and the bottom, and the pants which are the symbolic icon of men’s identity. Second, the autonomous beauty of activities expressed in Chanel’s design is expressed in the use of simple hat, corset removal, skirt of ‘Chanel line’, shoulder bag, and stretchy jersey fabric. Third, the restrained elegance expressed in Chanel’s design is revealed through the use of ‘jersey fabrics’ that are cheap and elastic and thermal at the costumes for party chemise dresses and shows through ‘the little black dress’. Fourth, modern feminine beauty represented in Chanel’s design is expressed is expressed by synthetically co-ordinating a colorful tweed suit, a quilting shoulder bag, two-tone beige dress shoes, and costume jewellery. The above study is to meaningful in establishing a ‘dress code’ for women’s public externalization.