러시아는 풍부한 문화유산과 관광자원 보유국으로 한국인의 새로운 국제관광목적지로서 충분한 가치를 갖고 있지만 우리나라에 있어서는 러시아 관광 관련 연구나 조사가 거의 이루어지지 않고 있다. 이 연구는 러시아 관광연구의 활성화를 위한 견인차원에서 수행 되었다.이 연구의 결과 비즈니스적 동기, 긍정적 목적지 이미지, 부정적 목적지 요인들은 러시아 관광 목적지 간에 상호 관련성이 없는 것으로 나타났으나 유일하게 문화적 동기만이 러시아 관광 목적지와의 상호 관련성을 나타냈다. 교차분석 결과를 살펴보면 러시아를 방문하기위한 여행정보 획득경로와 러시아 관광목적지 간에 상호 관련성이 있는 것으로 나타났다. 그러나 러시아를 방문하는 관광자들의 직업과 관광목적지 간의 상호 관련성은 없는 것으로 나타났다.
Russia deserves to be a new international tourism destination for Korean as Russia is in abundance of cultural heritage and tourism resources. A research or survey on Russian tourism has not almost been executed in Korea. This study has done for the purpose of activating the research on Russian tourism.This study reveals that business motivation, affirmative destination image and negative destination factors have no correlation with Russian tourism destination. However, only the cultural motivation has the correlation with the Russian tourism destination.Reviewing the results of cross analysis, the acquisition channel of information for visiting Russia has correlation with the Russian tourism destination. However, the occupation of a traveller for Russia has no correlation with the tourism destination.