본 연구는 유아 경제교육 프로그램의 효과를 종합적으로 설명하고, 각 요인들의 평균 효과크기를 비교 분석하며, 조절변인을 탐색하기 위한 목적으로 수행되었다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 1990년부터 2012년까지의 학회지에 게재된 논문 중 유아 경제교육 프로그램 관련 자료 19편을 대상으로 메타 분석을 실시하였다. 분석 결과, 유아 경제교육 프로그램의 전체 평균 크기는 1.33으로 나타나 매우 큰 효과가 있는 것으로 나타났다. 효과 크기의 동질성 검증을 실시한 결과, 효과 크기가 이질적인 것으로 나타나 경제교육 프로그램 효과에 영향을 줄 수 있는 조절변인(실험대상 변인, 실험설계 변인)에 따른 효과 크기를 각각 비교하였다. 분석결과, 조절변인 중 연구대상 수, 경제교육 접근방법, 실험처치 기간, 실험처치 시간, 실험처치 횟수에 있어 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과에 기초하여 경제교육 프로그램은 유아의 경제개념을 향상시키는데 효과적이라고 결론을 내릴 수 있다.
The purpose of this study is to analyze the effects of economic education programs for young children in order to deliver the conclusion of its effectiveness in general. For data analysis, journal articles published between 1990 and 2012 were reviewed systematically. Through this process, this study calculated average effect size of each variable and explored moderator variables. The results of this study were as follows: First, the effectiveness of the economic education program for young children showed the overall weighted mean effect size of 1.33 indicating that the economic education program was highly effective overall. Second, when mean effect sizes were compared according to moderator, the effect of size of participants, teaching approach methods, periods of treatment, times of treatment and numbers of treatment were significantly affected.