본 연구에서는 유아교사의 일반적 변인(기관유형, 경력, 학력 등)에 따른 교직적성과 행복감의 차이를 각각 살펴보고, 교직적성이 행복감에 미치는 영향을 분석해보고자 하였다. 연구대상은 부산광역시에 소재한 단·병설 유치원, 사립유치원, 법인 어린이집, 민간 어린이집, 직장 어린이집에 근무하는 영유아교사 286명으로 교직적성 및 행복감에 관해 2014년 7월 7일부터 2014년 8월 2일까지 총 4주간 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과로는 첫째, 유아교사의 교직적성은 기관유형과 교사학력과는 무관한 것으로 나타났으나, 교사경력에 따라서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 교사의 행복감은 기관유형, 교사학력 및 교사경력과는 무관한 것으로 나타났다. 셋째, 영유아교사 적성과 행복감의 모든 하위변인들 간에는 유의미한 정적상관이 있는 것으로 나타났고, 이 중에서 유아교사 적성의 하위요인 중 창의성 및 자기개발과 유아교사 행복감의 하위요인 중 삶의 목적 사이에서 가장 높은 정적 상관관계를 보였다. 유아교사의 교직적성이 교사의 행복감과 관련이 높다는 이러한 결과는 예비교사들의 교직적성 증진을 위한 프로그램 개발의 필요성을 제기한다
The present study was carried out on early childhood teachers to investigate teacher aptitude and sense of happiness according to teachers’ general factors such as organizational types, career and educational background, and then analyzed the effect of early childhood teacher aptitude on sense of happiness. An experimental survey was carried out on 286 early childhood teachers for four weeks from July 7 to August 2 in 2014 at public independent kindergartens, attached kindergartens, private kindergartens, public or government-financed daycare centers, private daycare centers and employer-supported child care centers that are located in Busan. The results of the study were as follows: First, we found that early childhood teacher aptitude made no difference due to the organizational types and educational background and had a significant difference according to career. Second, it was revealed that early childhood education teachers’ sense of happiness had no influence on organizational types, career and educational background. Third, it turned out that there was a significant correlation between all of the sub-factors in early childhood teacher aptitude and those in sense of happiness, and that revealed the highest affirmative correlation between creativity and personal development among the sub-factors in early childhood teacher aptitude and purpose in life among the sub-factors in sense of happiness. So, we expect that the experimental results that are highly correlated between early childhood teacher aptitude and sense of happiness propose the necessity of the program development for enhancing pre-service early childhood teachers’ educational aptitude enhancement.