본 연구는 다문화교육 프로그램의 연구동향을 연구유형, 연구대상, 연구방법, 연구주제(내용)별로 살펴보고 그 결과를 바탕으로 다문화교육 프로그램의 개발 및 시행에서 효과적이며 균형 잡힌 패러다임을 구축하는 데 필요한 기초적인 정보와 자료를 제공하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 다문화교육 프로그램에 관한 학위논문(석사 171편, 박사 18편)과 학술지 논문(122편)을 선정하여 분석하였다. 분석에 활용한 네 가지 기준은 연구유형, 연구대상, 연구방법, 연구주제(내용)이다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 연구유형 면에서 프로그램을 개발하거나 프로그램 적용에 따른 효과를 검증한 연구가 74.0%로 연구유형의 대부분을 차지하고 있으며, 다음으로 다문화교육 프로그램 관련 인식, 실태 및 현황조사에 중점을 둔 연구가 17.0%로 나타났고, 이론연구는 9.0%로 가장 적은 것으로 나타났다. 둘째, 이론을 연구대상으로 한 논문이 학술지에서는 39.5%, 학위논문에서는 17.9%, 전체적으로는 26.5%로 나타났다. 연구대상이 사람인 경우를 살펴보면, 일반 초등학생(22.8%), 일반 유아(16.9%), 다문화 가족(성인)(8.3%), 일반 중학생(5.8%)의 순으로 높은 것으로 나타났다. 셋째, 연구방법으로는 양적연구(34.1%), 문헌연구(29.3%), 질적연구(22.5%), 혼합연구(14.2%)의 순으로 나타났다. 학위논문에서는 양적연구 방법(26.7%)이, 학술지 논문에서는 문헌연구(15.8%)가 가장 많은 것으로 나타났다. 넷째, 연구내용(주제) 면에서 교과영역에 관련된 프로그램을 내용으로 하는 연구가 46.6% 비교과 또는 통합적인 프로그램을 내용으로 하는 연구가 16.8%, 프로그램의 방향성, 내용체계, 구성방안이나 메타분석 등 내용의 조직에 관련된 연구가 31.5%, 교수학습 방법이나 운영효과에 관한 연구가 36.0%로 나타났다.
The study reviews master’s theses, doctoral dissertations and academic articles on multi-cultural education program over the period of 16 years, from 1999 to 2014. For the analysis, four analytical criteria were established based on the literature review: research type, research object, research method, and research theme. For the purpose of this research, 166 master’s theses, 18 doctoral dissertations, and 127 academic articles were examined. The following were the results of this study:First, in terms of research type, 91% of the research reviewed was action (practical) research(A: survey of actual conditions and/or perceptions(17.0%), B: developing a program and/or analyzing effects of a program(74.0%)) and only 9% of the research reviewed was theory-oriented. Second, in terms of the research object, researches in multicultural education program is trending toward students of elementary school(22.8%), young children(16.9%), adults from multicultural family(8.3%), middle school students(5.8%) in order. Third, in terms of research method, researches in multicultural education program is trending toward quantitative research(34.1%), literature research(29.3%), qualitative research(22.5%), and mixed research(14.2%) in order. Researchers prefer quantitative research method in thesis for degree and literature research method in academic papers. Lastly, in terms of research theme, researches reviewed were connected with curricular area(46.6%), extra-curricular activities and/or integrated subject(16.8%), direction of a program, construction of contents, and effects of a program(31.5%). Based on the result of data analysis, we recommended the necessary researches in multicultural education program in terms of research objects, methodology, and theme.