메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第146輯
발행연도
2018.6
수록면
39 - 87 (49page)
DOI
10.18622/kher.2018.06.146.39

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This article aims to clarify the concept of contextualization when reading historical texts in the history class. That contextualization is crucial to historical understanding has been a maxim among history educators. It is, however, important to look at theoretical problems entailed in contextualization in history. Therefore, we explore issues surrounding the notion of context in the discipline of history, namely reconstructing a context and deciding a pertinent one to interpret historical texts, in order to investigate how these issues could be considered in history education. We also review how the notion of context has been used in history education literature. While identifying possibilities and limits of the task of interpreting multiple historical texts through contexts, we argue that history teachers who are keen of language and literacy of the subject should present the objective and the direction of contextualization more clearly. Learning how to contextualize historical texts in carefully designed inquiry lessons can equip students with the capacity to reconstruct past context so as to understand what is said and meant by authors, instead of collecting information which fit their assumptions. Finally, we propose an approach that might be useful in teaching the process of contextualization explicitly by deploying a theory of cognitive apprenticeship.

목차

1. 머리말
2. 텍스트와 콘텍스트의 관계와 맥락에 대한 접근
3. 역사교육에서 맥락화의 용례와 특징
4. 학생들의 맥락화 수행의 난점
5. 맥락화 교수학습의 방향
6. 맺음말
참고문헌

참고문헌 (51)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-374-003148036