메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김진아 (한국교육과정평가원)
저널정보
한국역사연구회 역사와현실 역사와 현실 제125호
발행연도
2022.9
수록면
519 - 555 (37page)
DOI
10.35865/YWH.2022.09.125.519

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In this paper, I emphasized that empirical studies are significant in terms of particularities and specific purposes of history education research. Based on this idea, I reviewed a series of research of how students understand history and investigated the meanings and implications of these empirical studies. Before 1980s, studies of students’ historical understanding focused on evaluating students’ cognitive abilities grounded in Piaget’s theories of developmental stages. Since 1980s, however, with a wide range of critiques toward Piaget’s theories as well as introductions of constructivism, studies have tried to understand how students interact with history. In this study, I categorized empirical studies conducted after 1980s in three different fields: 1) Students’ understandings of historical contexts, 2) students’ reliance on historical narratives, and 3) students’ approaches to sources and historical inquiry. I, then, stressed that empirical studies help history educators grasp students’ historical thinking and understand what students can do with history. Eventually I argued that history educators need to actively conduct empirical studies on students’ historical understanding, and the results of empirical studies should be the basis for the discussions of history curriculum and instruction.

목차

머리말
1. 연구 패러다임 전환
2. 내용 지식 이해에 관한 연구
3. 사료 이해 및 사료 탐구에 관한 연구
맺음말
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-911-000127319