본 연구의 목적은 사전지식이 포함된 확장된 목표지향행동이론에 근거하여 프로야구팬들의 시청의도의 경로를 분석하는데 있다. 연구의 대상은 수도권 소재의 체육을 전공하고 있는 대학생 250명으로 선정했고, 불성실한 응답 17부를 제외한 총 233부의 설문지가 분석에 활용되었다. 분석을 위해 IBM SPSS 20.0과 AMOS 20.0을 통하여 빈도분석, Cronbach"s α 계수를 이용한 신뢰도분석, 확인적 요인분석, 상관관계분석 및 구조방정식 모형이 실시되었다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 프로야구팬들의 태도는 열망에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 프로야구팬들의 주관적 규범은 열망에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 셋째, 프로야구 팬들의 지각된 행동통제력은 열망에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 넷째, 프로야구 팬들의 긍정적 예기정서는 열망에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 다섯째, 프로야구 팬들의 부정적 예기정서는 열망에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 여섯째, 프로야구 팬들의 지각된 행동통제력은 시청의도에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 일곱째, 프로야구 팬들의 사전지식은 열망에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 여덟째, 프로야구 팬들의 사전지식은 시청의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 아홉째, 프로야구 팬들의 시청 횟수는 열망에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 열 번째, 시청 횟수는 시청의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 열한번째, 프로야구 팬들의 열망은 시청의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 연구결과를 바탕으로 도출된 결론은 다음과 같다. 프로야구 중계 시 선수와 경기에 대한 정보를 직관적으로 제공하고, 엔터테인먼트 요소를 추가함으로서 시청자들의 긍정적 태도를 형성토록 하고, 선수 및 팀과 야구팬사이의 사회 교류를 통해 긍정정서를 이끌어내도록 해야 하며, 방송 외에도 다양한 콘텐츠 제작을 통해 시청자들이 사전지식을 구축 할 수 있도록 돕는다면 프로야구 중계 시청에 대한 열망이 강화됨으로서 수용행동을 이끌어 낼 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to analyze the path of viewing intentions of professional baseball fans based on extended goal-directed behavior theory with prior knowledge. The subjects of the study were selected as 250 college students majoring in physical education. A total of 233 questionnaires were used for the analysis except for 17 students who responded unfairly. For the analysis, frequency analysis, reliability analysis using Cronbach"s α coefficient, confirmatory factor analysis, correlation analysis and structural equation model were conducted through IBM SPSS 20.0 and AMOS 20.0. The results of this study are as follows. First, the attitude of professional baseball fans was found to have a positive effect on desire. Second, subjective norms of professional baseball fans did not have a significant effect on desire. Third, perceived behavioral control of professional baseball fans has positive influence on desire. Fourth, positive anticipated emotions of professional baseball fans were found to have a positive effect on desire. Fifth, the negative anticipated emotions of professional baseball fans did not have a significant effect on desire. Sixth, it was confirmed that perceived behavioral control of professional baseball fans did not have a significant effect on the viewing intention. Seventh, it was confirmed that the prior knowledge of professional baseball fans had a positive effect on the desire. Eighth, it was confirmed that the prior knowledge of professional baseball fans had a positive effect on viewing intention. Ninth, the past behavioral frequency of professional baseball fans did not have a significant effect on desire. Tenth, the frequency of past behavior of professional baseball fans was found to have a positive effect on viewing intention. Eleventh, desire of professional baseball fans was found to have a positive (+) effect on viewing intention. Professional baseball broadcasting companies should provide intuitional information of players and the game, adding entertainment they can build positive attitude of viewers. Also the companies offer interaction between player and viewers to bring about positive anticipation. Lastly, producing a variety of contents to help viewers to construct their prior knowledge, it reinforces desire of watching professional baseball game, thus, the desire can elicit adoption behavior.