이 연구는 성경의 스토리텔링 상황 속에서 나타나는 근원이야기에 대한 연구를 통해서 기독교교육의 성경이야기하기에 관한 통찰을 얻기 위한 연구이다. 이를 위해 본고는 7개의 스토리텔링상황, 즉 신1-4, 수23-24, 삼상12, 느9, 행7, 행13을 살펴보았는바, 특별히 다음과 같은 질문을 중심으로 살펴보았다: “이야기의 상황(context)은 무엇인가?”, “스토리텔러와 청중 그리고 그들의 관계는 무엇인가?”, “이야기의 내용은 무엇이며 이를 통해 스토리텔러가 의도하는 바는 무엇인가?”, “이야기의 방식은 무엇인가?” 및 “이 이야기들 간에는 어떤 관련이 있는가?”이다. 이 연구는 성경의 스토리텔링에 나타나는 근원이야기가 다음과 같은 특징을 갖는다는 것을 발견하였다. 첫째, 성경 속의 스토리텔링은 결정적 상황 속에서 청중들을 행동에로 이끌기 위해서 이루어졌다. 둘째, 그것은 청중의 이야기 속으로 초대하는 방식으로 작동한다. 셋째, 그것은 청중의 반응에 그 향방이 달린 열린 이야기이다. 넷째, 그것은 지속적으로 발전한다. 그러한 고찰로부터 본 고는 기독교교육적 이야기하기를 위해 다음과 같은 통찰을 얻었다: 첫째, 성경속의 스토리텔링이 기준적 접근을 하지 않는 것과 같이, 기독교교육적 이야기하기는 성경의 근원이야기를 플롯을 따라 전달해야 한다. 둘째, 다음세대를 하나님의 백성으로 세우는 것이 기독교교육의 핵심과제라면, ‘성경의 근원이야기 하기’는 기독교교육의 가장 핵심적 과제이다. 왜냐하면 그 안에 하나님은 누구인지, 하나님 백성은 누구인지, 그들은 왜 그렇게 행동해야 하는지의 근거가 있기 때문이다. 셋째, 기독교교육적 이야기하기는 청자를 이야기 안으로 초대하여, 이야기의 최초 독자에게 요구되었던 행동과 결단 앞에 세움으로써, 이야기의 생명을 이어가게 해야 한다. 그리고 이 같은 방법을 위하여 다양한 이야기하기의 모델이 개발되어야 한다.
This study is an attempt to gain insight into the Bible storytelling in Christian educational setting through the study of the meta-narrative that appears in the storytelling context of the Bible. To this end, I examined seven storytelling of Deut. 1-4, Joh. 23-24, 12, 2King. 9, Act. 7, and Act. 13, focusing specifically on the following questions: “What is the context of the story?”, “What is the storyteller and audience and their relationship?”, “What is the content of the story and what does the storyteller intend to do through it?” “What is the method of?”, and “What is the relationship between these stories?” This study found that the story that appears in the storytelling of the Bible has the following characteristics: First, storytelling in the Bible was done in order to lead the audience into action in a decisive situation. Second, it works in a way that invites the audience into the story. Third, it is an open story of which direction depends on the response of the audience. Fourth, it continues to develop. From such considerations, the following insights are gained for storytelling in Christian education: Firstly, as the storytelling in the Bible does not make a “standard approach”, Christian educational narratives must convey the meta-narrative of the Bible along the plot. Secondly, if building the next generation as God’s people is a key task of Christian education, ‘telling the biblical meta-narrative’ is one of the most important things of Christian education. Because in it there is a basis for who God is, who the people of God are, and why they should act as a people of God. And lastly, storytelling in Christian education should lead the audiences into the Story and stand them in front of the decision making required of the original reader of the story. And for this method, a variety of narrative models should be developed in the future.