기헌 박용상은 영덕에 자리 잡은 무안박씨 무의공파의 일원이다. 그의 집안은 존재 이휘일과 갈암 이현일의 장인이었던 증조 박륵 이후 영남학파 중 퇴계를 종주로 하는 영남 좌도의 퇴계학파와 깊은 관계를 맺었다. 부친 박담이 존재 이휘일과 갈암 이현일 형제의 문하에서 수학하였을 뿐만 아니라 그 자신도 갈암의 아들 밀암 이재의 문하에서 수학하였다. 기헌은 영덕 지역을 중심으로 다양한 학문과 교유 활동을 하였으며, 그 결과를 6권 3책의 『기헌집』으로 남겼지만 별다른 관직생활을 하지 않아서인지 아직까지 그에 대해 알려진 것이 거의 없다. 기헌에 관한 기록들을 살펴보면 그의 가계가 무과를 통해 발신한 무장 가문이었지만, 고조대부터 무장이면서 문무를 겸하기 위해 노력했고, 조부대에 와서 문에 치중하여 부친 담에 와서는 존재 이휘일‧갈암 이현일 형제의 문하에서 수학하면서 영남 남인의 학문 적통에 다가섰음을 확인할 수 있다. 기헌의 생애에서 살펴볼 수 있는 특징적인 모습으로는 첫째 도학을 우선한 학문 경향을 지니고 있었으나 성리서에만 집착하지 않는 박학의 학문 경향을 지녔다는 것, 둘째 문학, 특히 시에 상당한 관심을 가지고 즐겼다는 것, 셋째 사람을 사귀거나 인정하는데 몹시 엄격했다는 것을 들 수 있다. 기헌의 시는 고시보다 근체시, 절구보다 율시, 5언시보다 7언시가 많은데, 5언절구가 보이지 않는다. 또 연작시와 화·차운시가 많으며, 증여시나 송별시, 만시가 많다. 이런 특징은 기헌이 시적 흥취를 연작으로 구성해 나갈 수 있는 문학적 역량을 지니고 있었으며, 그에게 시가 생활과 사교의 도구로 사용될 수 있을 만큼 익숙한 것이었음을 말해준다. 그의 시는 당풍을 중심으로 하는데, 시 대부분이 도학적 수양에 관한 것이라기보다 감정의 유려한 표출을 통해 감동의 진폭을 확장하고 있는 서정의 시라는 점에서 일반적인 도학자들의 시와 다른 양상을 보여준다.
Ki-Hyen Park Yong Sang is a member of the Muan Park family, who is located in Yeongdeok. His family had a deep relationship with the Toegye school of Yeongnam, which is the main of Toegye in the Yeongnam school after the great-grandfather Park Reuk, who was the father-in-law of Lee Hwiil and Lee Hyun-il. Not only did his father Park Dam study at the Lee Hwiil and Lee Hyun-il, but he also studied at the son of Lee Hyun Il"s son, Lee Jae. He has been engaged in various academic activities and fellowship activities mainly in the Muan area, and has left the results as a collection of six books, but he has not been known yet because he has not been in a government post. Looking at the records of his family, Although his family was an armed family sent through the military service examination, he tried to serve as an armed and civil servant from the great-great-grandfather, and came to his grandfather, he focus on the literature. and came to his father, he could study with Lee Hwiil and Lee Hyun-il, and he could confirm that he was approaching the academic achievement of Yeongnam namin. The characteristic features of the life that they had a tendency to study first, but they had a tendency to study of Confucian philosophy and wide knowledge, and secondly, they enjoyed the literature, especially the poetry, and they were very strict in making or acknowledging the third person. The poem of the Ki-Hyen is seven word poem more than the five word poem, and the Lüshi more than the Chinese quatrain, and modern-style poetry than the old poem, and there are no Chinese quatrain of five words. This feature has a literary capacity to make poetic excitement a series, and tells him that he was familiar enough to be used as a tool of poetry life and sociality. His poetry focuses on the Tang Dynasty style, and most of the poetry is different from the poetry of general scholars in that it is a lyric poem that is expanding the amplitude of emotion through the expression of emotion rather than the Taoistic discipline.