본 연구에서는 1차 영재교육진흥종합계획이 시행된 2003년부터 3차 영재교육진흥종합계획이 종료된 2017년까지의 최근 15년 국내 영재교육 연구동향을 시기별로 분석함으로써 영재교육진흥법 시행 이후 현재까지 이루어진 관련 연구 양상을 파악해 보고자 하였다. 분석대상 논문은 2003~2017년 간의 ‘영재교육연구’ 학술지 논문 총 515편이었으며, 연구 논문의 기본 요소인 연구대상, 연구주제, 연구영역(교과), 및 연구방법 등의 4개 대분류에 따라 일차적으로 분류하였고, 각 대분류에 따라 하위 및 세부 변인별로 분류, 분석하였다. 또한, 1차, 2차, 3차 영재교육진흥종합계획 시기에 따라 2003~2007년, 2008~2012년, 2013~2017년으로 시기를 구분하여 위의 각 분류틀에 대한 내용을 시기별로 분석하였다. 결과는 다음과 같다. 2003~2007년에는 학습자 대상 연구가 집중적으로 이루어졌으며 영재교육 프로그램을 개발, 적용하는 연구가 교육과정, 프로그램 관련 주제의 2/3 이상을 차지했다. 연구영역으로는 수학 및 과학 영역이 절반 이상이었고, 영역일반 연구가 38.5% 비율로 수행되었으며, 양적연구-비실험연구 및 조사연구 방법을 활용한 연구가 가장 많았다. 2008~2012년에는 교사관찰추천제가 시작됨에 따라 관련 연구가 다수 수행되었고, 특정 분야 영재성뿐만 아니라 영역 일반적 영재성에 대한 연구도 수행되었으나, 수학 및 과학영역 연구가 여전히 높은 비율로 이루어졌다. 양적연구-비실험연구가 가장 활발히 이루어졌으나 질적연구의 비율도 증가하였다. 마지막으로 2013~2017년에는 영재성 연구 영역이 다소 확대되어 음악, 미술, 발명분야에 대한 연구가 수행되었고 교사관찰추천제 관련 연구도 활발히 수행되었다. 또한, 수업개발, 적용 뿐 아니라 거시적 관점에서 교육과정 및 수업모형 연구가 이루어졌다. 이와 같은 분석 결과를 바탕으로 효과적인 영재교육 지원을 위해 추가적으로 필요한 연구의 방향 및 내용에 대한 논의가 이루어졌다.
In this study, we analyzed trends in the study of gifted education in Korea during the last 15 years from the year 2003 when the first master plan for the promotion of gifted and talented education was implemented to the end of the third master plan for the promotion of gifted and talented education in 2017. Total 515 research papers were collected and analyzed based on the 4 basic categories: research subject, topic, field, and method, and the results were additionally classified into sub-categories. In addition, research trends were analyzed by period from 2003 to 2007, from 2008 to 2012, and from 2013 to 2017, depending on the first, second and third master plan for the promotion of gifted and talented education. The results are as follows. In 2003-2007, the research on learner was the most conducted, and the research on development of gifted education programs was accounted for more than two-thirds of research topics. Regarding research area, more than half of the research were concentrated on the mathematics and science area, and 38.5% of the research were the general area. In addition, quantitative research-nonexperimental research and research methods were most frequently used. In 2008-2012, as the teacher observation recommendation was initiated, a number of related research were carried out and the research on the general giftedness as well as the field specific giftedness was conducted. However, more than half of the research were still conducted in the mathematics and science area. Quantitative and nonexperimental research were mostly used, but the proportion of qualitative research was also increased. Finally, in 2013-2017, the research on giftedness was expanded to music, art, and invention area, and the research on teacher observation recommendation was actively conducted. In addition, the research on curriculum and instructional model were conducted from a macro perspective as well as course development and application. Based on the results, the needed research areas and contents for better education were discussed.