본 논문은 『주역』이 우환의식의 산물이라는 인식을 만들어준 「계사하전」 제7장 九德卦의 대목이 사실은 공자가 숨겨놓은 易의 운용방법에 대한 메시지였다는 분석을 보고한다. 특히 作易 당시의 문자인 金文을 통한 분석과 함께, 복희와 문왕의 두 팔괘를 연결시키는 방법으로 공자가 전하려 한 본래의 메시지를 찾아내고 있다. 易文은 經으로써 오랫동안 한 글자도 고치지 못하는 글로 알려져 왔다. 그만큼 글됨이 이치에 합당하고 또한 名文이었던 것이다. 하지만 문자의 모양이 괘상의 위치와 연결되고, 文理의 이면에 숨겨진 重意的 내용이 모두 팔괘의 조합을 안내하고 있다는 사실은 매우 놀라운 소식이 아닐 수 없다.
공자가 전하려 한 메시지를 요약하면 다음과 같다. 문왕팔괘의 중심에 복희팔괘를 넣어 안쪽의 복희팔괘를 회전시키면 易을 일으킬(興) 수 있다. 괘상을 읽을 때는 팔괘의 바깥쪽에서 안쪽을 바라보며 읽는다. 특정한 괘 하나(본괘)를 분석하려면, 글자 德()을 破字하여 나온 눈의 모양(, )을 복희팔괘의 離와 연결시키고, 심장의 모양(, )을 복희팔괘의 坎과 연결시켜서, 이 둘이 위치한 곳에서 지어진 두 괘를 본괘가 가진 ‘德의 작용’으로 삼는다. 나머지 발걸음(彳, )은 ‘德이 향하는 방향’으로 삼아서 앞뒤의 의미를 연결시킨다. 예를 들어 天澤履는 火雷噬嗑과 水地比가 ‘德의 작용’이 되고, 天澤履의 맞은편 괘인 地天泰는 ‘德이 향하는 방향’이 된다. 그러므로 본괘는 출발점이고 ‘德의 작용’은 그 과정이며, ‘德이 향하는 방향’은 종착점이 되는 것이다. 이와 같은 방식으로 괘를 분석하면, 64괘 각각의 괘상이 가진 본래의 의미에 대해 보다 더 근원적으로 접근할 수 있다.
구덕괘의 대목뿐만 아니라 「계사전」의 모든 글은 우리가 익히 알고 있는 내용과는 전혀 다른 메시지를 품고 있다. 64괘는 이치의 매듭일 뿐, 그것이 운용되는 원리와 순서를 알지 못하면 그저 읽기 좋은 글에 지나지 않을 수 있다. 문왕과 주공이 쓴 卦辭와 爻辭는 天道의 관점으로 쓰였기 때문에 人道의 관점에서는 쉽게 접근할 수 없다. 우리가 알고 있는 易理의 근원은 모두 「계사전」의 정리로부터 얻은 것이기 때문에, 공자가 글자마다 매달아(繫) 놓은 메시지를 분석하는 것은 매우 중요한 출발점이 될 것이다.
This thesis emphasizes that the script on the Nine Gua contained in Wing 7 of the of the second Xici Zhuan (transliterated as “The Great Commentary”), which caused The I Ching(Book of Changes) to be considered a product promoting the consciousness of anxiety, is an implicative message of Confucius on the methodology for operating the changes (易, pinyin: yi). In particular, along with analysis made through Chinese bronze inscriptions that served as writing at the time The I Ching was created, an attempt to interrelate the Fuxi Eight Diagrams (bagua) with the King Wen Eight Diagrams is made to find out the inherent message Confucius intended to convey. The script of Book of Changes has been known for a long time as something not needing a change of even one character, which implies that the work is so well written under the principles of scientific rationality. The surprising finding is that the logograms of the characters correspond with the positions of the trigrams and that the new meaning that the logograms have created, instruct the way in which the baguas should be operated.
The message Confucius intended to deliver can be summarized as follows: When rotating the Fuxi Eight Trigrams by inserting them into the center of the King Wen Eight Diagrams, change (易) can occur. Reading trigrams is done by viewing inwards from the outward of the eight trigrams. When analyzing a specific gua (main gua), the character De (德, ) is divided into 3 compound ideographs. Interconnect the first ideograph ( , ) pictographically referring to the eye with li (離) to the gua in the Fuxi Eight Diagrams and interconnect the second ideograph (心, ) pictographically referring to the heart with kan (坎) to the gua in the Fuxi Eight Diagrams. The gua in the Fuxi Eight Diagram now identified as li (離) and kan (坎) have now connecting King Wen Diagrams. These two guas, both Fuxi Eight Digram and connecting King Wen Diagrams, become the interconnection known as the interaction of De (德) contained in the main gua. The remaining ideograph (彳, )shall be deemed the orientation to which De (德) is directed, so as to interrelate the meanings between the front (main gua) and rear (ending point). For instance, the gua 天澤履 will create 火雷噬嗑 and 水地比 as the interaction of De (德) while the gua 地天泰opposite to 天澤履 will be the orientation toward which De (德) is directed. So the main gua is a starting point and the interaction of De is its process, while the direction toward De (德) is directed is the ending point. If analyzing gua is done this way, a more rational approach to the inherent meaning of each specific gua (main gua) is possible.
In addition to the context involving Nine Gua (九德卦), all the text of Xici Zhuan (The Great Commentary) renders a message absolutely different from what has been known by far. The 64 hexagrams just function as knots that lead to the fundamental principles of reality, which means mere interpretation of divination if the operating principle and sequence are not known. As annotations on guasi (卦辭) and yaosi (爻辭) were written by King Wen and Duke of Zhou from the viewpoint of the Way of Heaven (天道), to approach them from the viewpoint of the Way of Humans (人道) is difficult. Given that the principle of the Change (易理) known is rooted from the theorems of Xici Zhuan, analyzing the underlying message interposed to the respective characters used by Confucius can surely be considered a starting point with great importance.