본 연구는 인지와 정서의 조화로운 발달을 돕는 올바른 정서교육을 위한 기초연구로서 선행연구(김경희, 1997)에서 제시한 12개 정서(흥미, 기쁨, 놀람, 슬픔, 우울, 분노, 혐오, 공포-불안, 수줍음, 수치심, 죄책감, 사랑)에 대하여 만 3~5세 유아들이 보이는 반응을 기초로 정서이해, 정서유발원인, 표현방식에 관한 특성을 추출하여, 유아기 정서발달의 특징을 파악하는 것이 연구목적이었다. 연구대상은 전남 및 광주 지역의 만 3~5세 유아 204명(남아 103명, 여아 101명)이었으며, 선행연구(김경희, 1996; 1997; Izard, 1991)에서 사용된 개방형 설문지를 유아에게 적합하게 수정․보완하여 12개 정서의 유발원인, 표현방식에 관한 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 내용분석과 통계적 분석으로 처리하였다. 연구결과, 유아의 연령이 증가할수록 인지발달 및 다양한 경험의 증가로 정서이해 및 표현방식이 점진적으로 변화하고 발달하며, 정서의 유발원인에 대해서도 다양하게 표현하는 등 정서발달이 충실화되어 감을 알 수 있었다. 본 연구는 탐색적 연구로서 본 연구의 결과는 유아기 정서발달의 특성에 적합한 교육적 경험을 제공할 수 있는 기초자료로서 의의가 있다.
Emotional education facilitates the harmonious development between cognition and emotion. This study explains a basic approach to emotional education. A precedent study (Kim, 1997) introduced 12 emotions, such as interest, pleasure, surprise, sadness, gloom, anger, disgust, fear-anxiety, shyness, shame, guilt, and love, which explains how elementary children react to these emotions. Based on this information, this study focused on figuring out how young children develop emotion. The purpose of this study was to explore fundamental characteristics of the emotion in terms of its understanding, its causes and expression.
Subjects were 204 children of age 3 to 5 in Gwangju and Jeonnam province(103 boys, and 101 girls). The instrument used in this study, open-ended questionnaire, was revised and modified for young children, which was used in precedent studies by Kim(1996; 1997) and Izard(1991). The data were analysed through content analysis and chi-square, applied to examine age difference.
The study result shows that as young children get older, they gradually understand emotion and express it due to their cognitive development and growing experience. Also, young children are capable of displaying specific emotions in various situations, which means that their ability to show emotion grows with the passage of time. This study features exploratory research. The significance of this study is that it provides educational experiences which can promote the emotional development of young children.