본 연구는 장애인 스포츠클럽 지원사업 마케팅 믹스 4Cs인식에 대한 분석을 통해 장애인 생활체육 참여자들의 스포츠클럽 정착에 필요한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구대상자는 2009년 현재 B시 및 U시의 스포츠클럽에 참여하고 있는 지체장애인 185명을 유목적 표집(purposeful sampling)으로 하였다. 본 연구에서 사용한 설문지는 Martilla와 James(1977)가 제시한 중요도-만족도 분석(Important-Performance Analysis: IPA)을 적용하여 지체장애인을 대상으로 장애인 스포츠클럽 지원사업 마케팅믹스 4Cs 인식을 분석하였다. 중요도 설문지의 신뢰도(Cronbach's α)는 .956이었으며, 만족도 설문지의 신뢰도는 .917이었다. 자료분석은 빈도분석, 신뢰도분석, 대응표본 t-test를 실시하였다. 본 연구에서는 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 장애인 스포츠클럽 지원사업 마케팅믹스 4Cs의 차이 검증에서는 참여자 가치, 편리성, 비용, 커뮤니케이션의 하위요인 모두 통계적으로 유의한 차이가 나타났다(p<.001). 둘째, 장애인 스포츠클럽 지원사업 마케팅믹스 4Cs의 중요도-만족도 분석에서, Ⅰ사분면은 중요도와 만족도가 현재 모두 높은 상태이며 유지관리가 요구되는 속성으로 건강증진, 건전한 여가선용, 스포츠시설 접근성, 타 클럽과의 교류, 스포츠클럽 회원간의 소통, 스포츠클럽 운영자 및 관리자와의 소통 등이 속하였다. Ⅱ사분면은 중요도는 높은데 비해 만족도는 낮고 최우선적으로 개선의 노력이 요구되는 속성으로 스포츠시설 규모 및 충분도, 스포츠시설 이용, 스포츠클럽에 대한 재정지원, 스포츠클럽회원 상해보험, 스포츠클럽 비용 세금 혜택, 지역사회의 기부금, 스포츠관련 단체 및 조직과 연계성, 스포츠클럽 홍보 및 정보체계구축 등이 속하였다. Ⅲ사분면은 중요도와 만족도가 모두 낮은 현 시점에서 우선 고려할 사항이 아닌 속성으로 스포츠클럽 회비가 포함되었다. Ⅳ사분면은 중요도가 낮은데 비해 만족도가 높은 속성으로 현재의 노력에 대해 고려해야 할 속성으로 지역사회 공동체의식 함양, 사회교육적 기능, 운동수행능력 향상, 스포츠클럽 가입 규정 및 절차, 스포츠클럽 프로그램 운영 등이 속하였다. 이러한 결과는 지체장애인들이 스포츠활동에 참여할 때 만족도보다는 중요도를 우선시해야 하며, 가능하면 중요도와 만족도를 모두 충족할 수 있는 방법을 모색해야 함을 암시해 주고 있다.
The purpose of this study is to provide basic data related with sports club operation of individuals with disabilities, who participated in sports for all through out important-performance analysis of marketing mics 4Cs recognition on sports club support works for individuals with disabilities. This study used data that a total of 185 (56 females and 129 males) individuals with disability who were now registered in organization of disability’s living sports in B city and U city, 2009 were purposely selected. Questionnaries were re-composed by questions based on the marketing mix 4Cs (Hyuk-Ki Lee, 2009) in terms of IPA which were tested twice by professional group. The results of this study were as follows: First, in a result of difference verification between the importance degree and the satisfaction degree in disability sports club supporting project shows that regarding of convenience, sub-boundary of communication and value of participants has all remarkable differences. Second, I quadrant is to maintain present situation attribution which has both the high importance degree and the high satisfaction degree. It is medical examination, preference of healthy leisure time, preference of healthy leisure time, sports facilities accessibility, interchange with other club, communication between members in sports club and communication with operator and manager in sports club. Ⅱ quadrant is to consistent effort concentration attribution which has the high importance degree but the low satisfaction degree. It is scale of sports facilities and sufficiency, use of sports facilities, financial support to sports club, accident insurance to members in sports club, tax benefits on sports club cost, donation to community, association with organization and corporation related sports industry and advertising sports club and installation of information system. Ⅲ quadrant is Inferiority order attribution which has both the low importance degree and the low satisfaction degree. It is membership fee. And Ⅳ quadrant is to maintain over-endeavor attribution which has the low importance degree but the high satisfaction degree. It is promotion of community common, development of exercise performance ability, sports club entry regulation and procedure, operating sports club program, advertising sports club, and installation of information system.