본 연구는 복합운동이 비만 지적장애학생의 신체조성 및 심폐능력에 미치는 영향을 규명하는데 목적을 두고 있다. 연구의 대상자는 서울에 소재하고 S 센터에 연계되거나, B중학교에 재학 중인 지적장애 남학생 20명을 선정하였다. 이들은 규칙적인 운동에 참가한 경험이 없으며, 체지방률이 25% 이상인 교육이 가능한 3급 지적장애 학생들로 실험집단 10명과 통제집단 10명으로 무선 배정(random assignment) 되었다. 실험집단은 16주동안 주 3회 70분간 복합운동을 실시하였으며, 운동 프로그램 전․후로 신체조성(체중,체지방률, 체지방량, 허리/엉덩이 둘레비율)과 심폐능력(최대산소섭취량, 안정시 심박수, 최대 환기량, 지속시간) 변인을 측정하였다. 실험설계는 2×2(운동참여×처치기간)로 요인적 실험설계(factorial experimental design)이며, 연구 가설을 검증하기 위해 각 집단의 전․후간 차이는 Paired T-test를 실시하여 비교하였고, 두 집단간 비교는 독립 T-test를 적용하였다. 가설은 유의수준 α=.05에서 검증되었다. 이상의 연구 절차와 방법을 통해 도출한 결론은 다음과 같다. 1. 운동 처치 후 신체조성의 변화는 실험집단에서 체지방량, 체지방률, 허리/엉덩이 둘레비율이 유의하게 감소하였다(p<.05). 2. 심폐능력의 변화는 실험집단에서 최대산소섭취량, 최고 환기량, 지속시간은 유의한 증가를 보였다, 두 집단간에도 유의한 차이를 보였다(p<.05). 결론적으로 유산소 운동과 저항운동이 포함된 운동프로그램이 비만 지적장애 학생의 신체조성, 심폐 능력에 긍정적 영향을 미침을 알 수 있었고, 장애학생에게 운동처방을 실시할 때 이러한 결과들이 고려되어야 함을 시사하고 있다.
The purpose of this study is to clarify the effect of complex exercise on body composition and cardiorespiratory fitness of intellectual and developmental disability with obesity. Subjects of the research were 20 intellectual and developmental disability male students who were attending B Junior High School, which is associated with S center, in seoul. These students with body fat percentage over 25%, who were educable and of intellectual and developmental disability index number 3, had never participated in any regular exercise program. 10 of them were assigned to experimental group and the other 10 were to control one, randomly. The experimental group had performed a 70-minute complex exercise program for 16 weeks, 3 days a week. Body composition values (weight, body fat mass, body fat percentage, fat mass, waist/hip ratio) and cardiorespiratory fitness variables (Vo2max, HRrest, Ve max, Duration) of each members of the group were measured before and after every exercise program. Factorial
experimental design was applied to analyze this 2x2(participation in the exercise x period) experiment. To verify the assumption, paired T-test was used in comparing differences between data before and after the experiment of each group, and for the comparison between the two groups, independent samples T-test. The assumption was verified with significance level (=a) of 0.5. The result derived through these processes presents findings below: 1. After complex exercise, profound decreases were detected in body fat mass and body fat percentage, waist/hip ratio of the experimental group. 2. As for the change cardiorespiratory fitness of VO2max and Ve max, Duration of the experimental group was increase significantly. The two groups were significant differences. In conclusion, an complex exercise program including aerobic exercise and resistant exercise had positive effects on body composition and cardiorespiratory fitness of students with intellectual and development disorder which suggests that these results must be considered in conducting exercise prescription for intellectual and developmental disability with obesity.